• -

Opravte svoj metabolizmus prostredníctvom jednoduchej stratégie

Category : Články

Dajte do poriadku svoj metabolizmus prostredníctvom jednoduchej stratégie a zlepšite svoj vzhľad a zdravie.

IMG_4006

Viete aké dve vety spojené s metabolizmom nemám rád?

„Nemôžem schudnúť, pretože mám geneticky daný pomalý metabolizmus.“

„Nemôžem schudnú, pretože sa mi vekom spomalil metabolizmus.“

Áno, je pravda, že pomalý metabolizmus ovplyvňuje schopnosti tela spaľovať tuk a tiež je pravda, že počas života dochádza ku spomaleniu metabolizmu.

Prečo ale potom tieto vety nemám tak rád?

Pretože je to iba čiastočná pravda a navyše tento postoj zvádza k rezignácii a ku zmiereniu sa s momentálnym stavom svojho zdravia alebo vzhľadu človeka, ktorý tieto vety hovorí.

Vás ale zaujíma progres, inak by ste tu neboli.

Čo je to metabolizmus?

Kým prejdeme k praktickým veciam, povedzme si ešte, čo to vlastne metabolizmus je.

Metabolizmus je súbor chemických zmien, ktoré prebiehajú v organizme.

Ak by sme to zjednodušili, metabolizmus je proces, pri ktorom telo premieňa jedlo, ktoré zjeme, na energiu, ktorá je nutná pre všetky procesy v tele od pohnutia rukou, až po dýchanie a myslenie.

V tele teda prebieha niekoľko tisíc metabolických reakcii v tom istom čase a prostredníctvom nich sú naše bunky zdravé a fungujú optimálne.  Ak metabolizmus neprebieha, život končí.

Stručne by sa dalo tiež povedať, že ak je metabolizmus v zlej kondícii, chudnutie sa stáva nemožným.

Metabolizmus  a spaľovanie tuku

Aké faktory ovplyvňujú metabolizmus?

Viaceré hormóny endokrinného systému sú zapojené do kontroly  rýchlosti metabolizmu. Tyroxín (hormón produkovaný štítnou žľazou) je kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvňuje ako rýchlo (alebo pomaly) budú chemické reakcie metabolizmu spracované vo Vašom tele.

Stres je výrazne spojený s celkovým fungovaním metabolizmu.

Fyzická aktivita a spôsob života výrazne vplývajú na metabolizmus.

Vek a svalová hmota ovplyvňuje úroveň metabolizmu tiež.

Stravovacie návyky sú extrémne dôležitým faktorom pre správne fungovanie metabolizmu. So stravovacími návykmi je spojený aj bazálny metabolizmus.

Ak nie sú v poriadku tieto základné faktory, dochádza k narušeniu správneho fungovania metabolizmu, čo má vplyv nie len na Vaše zdravie, ale zároveň aj na Vašu postavu, respektíve spaľovanie tuku.

Poďme sa pozrieť na tieto faktory bližšie.

Stratégie na zabezpečenie správneho fungovania metabolizmu

Najjednoduchšou a najúčinnejšou stratégiou, ktorú môžete zvoliť pri oprave svojho metabolizmu, je silový tréning. Silový tréning má extrémne množstvo výhod, ktoré sú nenahraditeľné a ktoré priamo ovplyvňujú Vaše  zdravie a tak isto aj Váš vzhľad.

Ako súvisí silový tréning s metabolizmom?

Silový tréning napomáha hormonálnemu zdraviu. Ak sú hormóny endokrinného systému zodpovedné za to, ako rýchlo budú chemické reakcie metabolizmu spracované v tele, je nutné tieto hormóny držať v dobrej kondícii. Silový tréning je prvým krokom k vyváženému hormonálnemu zdraviu.

Dnešná doba ponúka množstvo podnetov, ktoré pôsobia stresujúco na Vaše telo. Práca, domácnosť, povinnosti, termíny, sociálne siete, zlá premávka na ceste do práce, meškajúca mestská hromadná doprava, televízia a internet, porovnávanie sa s inými atď. Všetko sú to podnety, ktoré ovplyvňujú Vašu centrálnu nervovú sústavu a zvyšujú úroveň Vášho stresu.

Je preto extrémne dôležité vedieť pretnúť počas dňa stres a oslobodiť svoju myseľ od neustáleho uvažovania nad tým, čo ešte v práci musíte dokončiť a čo Vás čaká doma. Silový tréning je ideálnym nástrojom na vyprázdnenie svojej mysle počas dňa. Počas cvičenia zameriate svoju myseľ iba na tréning a všetko ostatné na chvíľu vypustíte. Tým znížite svoj stres, ktorý má na metabolizmus extrémny dopad.

Fyzická aktivita a vek vplývajú na úroveň svalovej hmoty, ktorú potrebujete. Nehovorím o svalovej hmote, ktorú majú kulturisti. Hovorím o základnej úrovni svalovej hmoty, ktorá, bohužiaľ, mnohým ľuďom dnes chýba. Klesajúca úroveň fyzickej aktivity v dnešnej dobe spôsobuje úbytok základnej svalovej hmoty.

Výsledkom je potom to, že niektorí ľudia vyzerajú ako želé. Určite poznáte vo svojom okolí niekoho, kto síce má na sebe určitú vrstvu tuku, ale je na ňom vidieť, že je určitým spôsobom kompaktný a netrasie sa už len pri zakašľaní. Je to práve spôsobené tým, že má určitú úroveň svalovej hmoty.

A určite poznáte vo svojom okolí niekoho, kto vyzerá mäkko a keď sa ho dotknete máte pocit, že držíte vatu. Tu absentuje základná úroveň svalovej hmoty.

Úbytok základnej svalovej hmoty so sebou nenesie iba vzhľadové problémy, ale ovplyvňuje aj zdravie. Čím viac svalovej hmoty totiž máte, tým vyšší je Váš bazálny metabolizmus. Čím vyšší Váš bazálny metabolizmus je, tým viac tuku počas dňa spaľujete. Zaradením silového tréningu zvýšite úroveň svojej základnej svalovej hmoty a premeníte sa na tuk spaľujúci stroj.

Zvyšovanie základnej svalovej hmoty je dôležité počas celého života, pretože s vekom jej úroveň klesá. Pridajte k tomu sedavý spôsob života a ste na najlepšej ceste ako zničiť svoj metabolizmus a zdravie všeobecne.

 

 

Osobne som obrovským zástancom zvyšovania svalovej hmoty na rôznych úrovniach – od pevnej a ženskej postavy, až po budovanie svalovej hmoty u atlétov – u každého jedinca a preto sa snažím svojou prácou prispievať k tomu, aby ste mali tie správne nástroje.

Pravdou totiž je, že nie každý tréning vo fitness centre možno zaradiť medzi silový tréning. Ten má totiž svoje špecifiká, ktoré musia byť dodržané, aby došlo k náležitému efektu.

Pripravil som preto tréningový plán Progress Culture: Strength Intro, ktorý je určený pre každého začiatočníka. Jedná sa 12 týždňový úvod do silového tréningu. Ide o akési intro do správneho silového tréningu, ktorý nie je iba bezduchým pumpovaním svalov na kladkách a strojoch, ale poskytuje skutočné výsledky. Ak chcete budovať svalovú hmotu a spaľovať tuk zároveň, využite možnosť získať návod, ako na to.

 

 

Silový tréning ovplyvňuje metabolizmus na jeho všetkých úrovniach. Správny silový tréning pomáha zlepšovať hormonálnu rovnováhu a odbúrava stres, ktorého nadbytok dokáže metabolizmus vážne poškodiť. Silový tréning zároveň pomáha budovať základnú svalovú hmotu. Čím viac svalovej hmoty je prítomnej, tým vyšší je bazálny metabolizmus a tým lepšie telo spaľuje tuk počas celého dňa. Budovanie základnej svalovej hmoty je extrémne dôležité pri sedavom spôsobe života a ako stratégia spomalenia starnutia.

Ak neviete ako začať, siahnite po uvítacom tréningovom pláne pre nováčikov.

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.