• -

7 princípov ako posilniť imunitu

Category : Články

Ako posilniť imunitu natoľko, že Vás choroby budú obchádzať?

imune system1

 

Oslabená imunita. Časté choroby. Nachladnutie 3x počas zimy a ešte aj v lete.

Pamätám sa na túto časť svojho života. Pamätám si dodnes ako som sa čudoval, že vonku je 25°C, nádherné slnečné počasie a ja sedím doma s plným nosom a nechuťou čokoľvek robiť.

Pamätám sa na to, ako som počas zimy vždy tŕpol, ak prišiel do školy niekto s nádchou, pretože som vedel, že je vysoká šanca, že ju dostanem.

Oproti tomu teraz je všetko inak.

Nádchu mám 1x za rok a to aj tak iba ako dôsledok extrémnej fyzickej záťaže na tréningoch v kombinácii s psychickým vyčerpaním.

Počas zimy chorý nebývam a to aj napriek tomu, že väčšinu času nosím iba krátke tričko a bundu. Inú chorobu, ako prechladnutie som nemal už ani nepamätám.

Ako je to možné? Čo sa zmenilo?

Zmenil sa môj prístup k životnému štýlu a dnes by som sa s Vami rád podelil o pár bodov, ktoré vidím ako kľúčové v boji proti chorobám a pri snahe posilniť imunitu.

Ako predchádzať chorobám a zlepšiť imunitu?

Je nutné si uvedomiť, že posilnenie imunity je proces. Nie je to žiadne „marhuľové acidko“ každé ráno alebo zázračná tabletka.

Nižšie uvádzam z môjho pohľadu kľúčové aspekty zlepšovania imunity.

Berte to ako zmeny, ktoré sú súčasťou životného štýlu.

Princíp #1 – zaraďujte probiotiká

Ako dobre viete 80% imunitného systému je uloženého v tráviacom trakte. Tráviaci trakt potrebuje správny pomer dobrých a zlých baktérii. Probiotikami zlepšujete stav svojho tráviaceho traktu a tým pádom aj imunitného systému.

Používajte nie len kvalitné probiotické tablety, ale aj prirodzené a skutočné probiotické jedlá (fermentované potraviny).

Princíp #2 – vláknina

Pri tráviacom trakte ešte na chvíľku zostaneme. Vláknina je kontroverzná téma, pretože príliš veľa vlákniny je rovnako zle, ako jej absencia. Šokujúce, však? Pravda je však taká, že veľa ľudí vo svojej strave takmer žiadnu vlákninu nemá. A nemyslím tým vlákninu z celozrnného rožku. Hovorme o vláknine zo zeleniny. Vláknina je potravou pre dobré baktérie vo Vašom tráviacom trakte a mali by ste im ju dopriať.

Zaraďujte aspoň 1x denne zeleninový šalát so surovej zeleniny bez zálievok (olivový olej a citrón sa nepočítajú) a nasýťte Vaše dobré baktérie.

Spravte si zo zeleninového šalátu rituál, ktorým, napríklad, začínate každú večeru.

Princíp #3 – obmedzte priemyselne spracované potraviny

Priemyselne spracované potraviny obsahujúce trans tuky, cukor, lepok a množstvo ďalších látok, ktoré telo nepozná a nevie stráviť, ani využiť, iba zhoršujú stav Vášho zdravia. Nie len, že poškodzujú tráviaci trakt a spôsobujú premnoženie zlých baktérii, ale zároveň podporujú v tele zápaly. Čo sa asi tak stane, ak ste chorí so zápalom v tele a Vy si doprajete nejakú vyprážanú chuťovku? Zápal rastie.

Netvrdím, že máte žiť celý život v celibáte a nikdy si nedať pizzu, bagetu alebo šišky. Skúste sa ale trochu sledovať a ak vidíte, že prežívate obdobie oslabenej imunity a ste tesne na pokraji ochorenia, eliminujte tieto potraviny zo svojho stravovania. Pár dní bez čokolády môže priniesť to, že nakoniec neochoriete.

Princíp #4 – neužívajte antibiotiká

Znie to divne, veď antibiotiká sú predsa na to, aby nám pomáhali, nie? Pravda je taká, že antibiotiká extrémne poškodzujú tráviaci trakt. Antibiotiká tak paradoxne ničia 80% nášho imunitného systému. Štúdie ukazujú, že niektoré antibiotiká dokážu meniť prostredie tráviaceho traktu až na 1 celý rok.

Netvrdím, že ak máte otvorenú zlomeninu, máte antibiotiká odmietať. Tvrdím však, že nie je nutné na všetko nasadzovať antibiotiká, pretože silnejšia nádcha sa dá vyliečiť aj inak. Viem o čom hovorím. Sám som používal antibiotiká takmer pri každom prejave choroby. Chcel som sa skrátka vyliečiť rýchlejšie, aby som mohol zasa naplno trénovať a fungovať. Výsledkom bolo však iba to, že môj tráviaci trakt bol poškodený (a tým oslabený môj imunitný systém) a ja som ochorel čoskoro opäť.

Používajte antibiotiká iba v nevyhnutných prípadoch.

Princíp #5 – hýbte sa

Hýbte sa, športujte, cvičte. Nemusí ísť vyslovene o silový tréning. Aj keď ten je z môjho pohľadu najlepším základom, ku ktorému môžete ďalej pridávať čokoľvek Vás baví a štúdie (aj prax) ukazujú zlepšenie imunity pri jeho aplikácii. Stačí ale to, že sa budete hýbať.

Väčšina ľudí v dnešnej dobe iba sedí – v práci, po ceste do práce aj z práce a doma tiež. Telo nie je uspôsobené na tento štýl života a vyžaduje si pohyb. Nie nadarmo niektoré spoločnosti budujú kancelárske pulty, pri ktorých sa stojí.

Hýbať sa môžete akokoľvek, ale hýbte sa každý deň a hýbte sa intenzívne (tak, aby ste sa zadýchali). Okrem toho, pohyb na čerstvom vzduchu (a ideálne s niekým, koho máte radi) má extrémne benefity na psychiku, ktoré tiež pomáhajú bojovať proti chorobám.

Princíp #6 – otužujte sa

Je niekoľko spôsobov ako to môžete urobiť. Ľadové sprchy sú jedným z nich. Z mojich pozorovaní a experimentov Vám však môžem povedať, že nie každému vyhovujú. Súvisí to aj so psychologickým profilom a neurotransmitterovou dominanciou jednotlivca.

Čo však každému vyhovuje je pomalé a postupné zaraďovanie rôznych procedúr do života. Spánok s otvoreným oknom. Spánok s otvoreným oknom a tenšou prikrývkou. Spánok s otvoreným oknom, tenšou prikrývkou a bez pyžama. Práca pri otvorenom okne. Menej vrstiev počas prechádzky. Menej vrstiev oblečenia doma. Nastavenie teploty v zime v aute nižšie ako obyčajne. A tak ďalej.

Všetko sú to zmeny, ktoré môžete zaraďovať pomaly a postupne. Nie vždy budú pohodlné, ale v konečnom dôsledku Vám pomôžu k pohodlnejšiemu životu. Ak sa ocitnete niekde, kde nie je teplota podľa Vašich predstáv, je predsa pohodlnejšie, ak ste nižšiu teplotu zvyknutí, ako neustále obsedantné myšlienky na to, že Vám je zima.

Princíp #7 – naučte sa psychickej relaxácii

V dnešnom svete máme extrémne množstvo stimulov. Cesta do práce, zlá premávka, rádio, televízia, tablet, notebook. Mobil, ktorý hlási každý update na Facebooku, každú novú fotku na Instagrame, každý nový e-mail, pripomienku, správu na WhatsUpe, Snapchat atď.

Nehovoriac o pracovných alebo študijných povinnostiach a tréningu alebo športe.

Všetko sú to stimuly, ktoré musí náš mozog spracovať. Pritom si ani neuvedomujeme ako to vplýva na našu nervovú sústavu, ktorá je spojená aj s našou imunitou.

Vyhraďte si časť dňa iba pre seba. Vypnite všetky signalizácie a vypnite seba. Choďte sa prejsť (ideálne mimo mesto, ako ja na úvodnej fotografii). Vezmite aj partnera. Alebo choďte sami a utrieďte si myšlienky v hlave. Nemyslite na prácu, ani na iné povinnosti a vnímajte iba prítomný okamih.

Verte mi, po návrate späť budete produktívnejší ako kedykoľvek predtým. Ako bonus, bude sa Vám lepšie spať, čo Vašu produktivitu ešte viac vylepší.

Lepšie ako 10 hodín prokrastinácie je 5 hodín relaxu a 5 hodín maximálnej sústredenosti na prácu.

Nič svetoborné, však?

Stačí si uvedomiť, že dokonalá imunita začína vždy správnou stratégiou v stravovaní, ktorá Vám pomôže zlepšiť aj Váš tráviaci trakt a tým si zabezpečíte fungovanie imunitného systému. Práve preto v Progress Strategy kladiem u klientov extrémny dôraz na zlepšenie trávenia a venujem mu jednu celú časť.

Milióny ľudí na celom svete túžia po zlepšení imunity. Stovkám ľudí sa to prostredníctvom Progress Strategy podarilo. Pridáte sa k nim aj Vy? 

Najväčšou prekážkou v zlepšení Vašej imunity ste Vy sami. Hľadanie zložitých riešení a zázrakov, namiesto opustenia zbytočností (nie, naozaj nemusíte poznať celú časovú os Facebooku Vašej susedky) a sústredenia sa na seba.

Ak Vás zaujíma viac informácii zo sveta zdravia, tréningu a výkonu, dajte Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“. Dostanete sa tak vždy k najnovším poznatkom a tipom.

V prípade záujmu dostávať všetky informácie do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoju e-mailovú adresu.