• -

Brigády, dovolenky, letné aktivity – ako postupovať?

Category : Články

Aký postup v tréningu a v stravovaní zvoliť počas letných dovoleniek, brigád a ďalších aktivít?

Letný čas je mimoriadne pestrý. Pre niekoho toto obdobie predstavuje konečne šancu vypnúť a venovať sa relaxu a zábave. Pre niekoho je to naopak čas letnej prípravy a tvrdých tréningov. Niektorí využívajú leto na načerpanie síl a niektorí naopak na intenzívne prípravy na jesenné projekty.

V drvivej väčšine prípadov však letné obdobie predstavuje iný režim, ako obyčajne. Dnes by som sa preto s Vami rád podelil o e-mail, ktorý mi nedávno prišiel a o moju odpoveď naň. Možno sa aj Vy práve nachádzate v podobnej situácii a hľadáte inšpiráciu, ako z toho von.

Nižšie nasleduje e-mail, ktorý som dostal.

„Dobrý deň, Miroslav,

v posledných šiestich mesiacoch som kompletne zmenil svoj životný štýl, začal som sa zdravo stravovať, cvičiť a cítim sa PERFEKTNE. Nabral som svalovú hmotu, znížil množstvo tuku v tele a nabral kondíciu. Informácie som čerpal aj z Vašich článkov a som Vám za to veľmi vďačný.

Prichádza však leto a ja na 3 mesiace odchádzam do Nemecka (na letnú brigádu), kde nebudem mať k dispozícii telocvičňu ani žiadne náradie na cvičenie. Budem môcť cvičiť iba s vlastnou váhou a  keďže budem bývať pri jazere, tak môžem aj plávať, čo je skvelé! 🙂 Strava je už samostatná kategória
, nakoľko budem pracovať 9 - 11 hodín denne v kuchyni (kde je stále veľa práce), nebudem môcť dodržiavať stravu na 100 %. Nemci sa stravujú pomerne nezdravo (rezne, rôzne mastné bravčové výrobky, fašírky, hranolky) a ja na obedy budem môcť konzumovať iba jedlo z jedálneho lístka, ale samozrejme k dispozícii budem mať aj veľa zeleniny. Chcem sa opýtať, či by ste mi mohli v mojej situácií poradiť, prípadne, či by som ste mi v tejto situácii odporúčali zakúpiť si niektorý z Vašich programov. Mojim cieľom je, aby som si svalovú hmotu udržal a taktiež, aby som naďalej pálil tuk...“

Pomerne štandardná situácia, ktorá sa týka mnohých. Aká bola moja odpoveď?

„Dobrý deň,

 V prvom rade gratulujem k premene a k tomu, že ste sa do toho pustili. 

Teší ma, že Vám mohla byť moja práca nápomocná a verím, že postupne budete čerpať pridanú hodnotu aj z ďalších mojich článkov a príspevkov.

Plávanie je určite v takomto prípadne vhodná alternatíva 🙂

Čo sa týka samotného tréningového programu, tak tam z môjho pohľadu momentálne investícia nemá zmysel. Skôr by som Vám odporúčal zaradiť pohybovú aktivitu podľa toho, ako sa budete cítiť a podľa toho, aké budete mať možnosti - takže jeden deň to môže byť plávanie, druhý deň šprinty, potom voľno, ďalší deň nejaké kliky a výpady atď.

 

Určite sa nemusíte trápiť nad tým, že by Vám počas toho leta niečo ušlo, čo sa týka tréningu. Práve naopak, ak sa budete hýbať stále (aj keď v obmedzenej miere), tak Vaše telo si oddýchne a po návrate sa pustíte do silových tréningov s novou motiváciou a telo zareaguje lepšie. 

Je samozrejme nutné počítať s tým, že pri takomto tréningovom nasadení sa tá postava trochu zmení a svalová hmota nebude pribúdať tak, ako počas tvrdých silových tréningov, ale je to v poriadku. Vaša priorita je predsa teraz iná (brigáda) a to k životu patrí. Takže sa určite hlavne necíťte zle len preto, že nemôžete trénovať 100%. Užite si iné športové aktivity, nové prostredie a celkovo leto so všetkým, čo k tomu patrí (takže napríklad namiesto úvah nad tréningom je vhodné randiť :-)).

Určite Vám ale odporúčam aspoň 4x týždenne vykonať nejakú športovú aktivitu, aby ste udržali telo stále v kondícii a nezačínali po 3 mesiacoch úplného nič nerobenia.

 

Čo sa týka potom samotnej stravy, tak tu by som Vám odporúčal pouvažovať nad investíciou do stravovacej stratégie Progress Strategy. Nevyužijete síce počas letnej brigády úplne všetko (keďže strava nebude ideálna), ale naučíte sa, ktorú suplementáciu považujem za nevyhnutnú a táto Vám potom pomôže lepšie sa vyrovnať s nie úplne ideálnym stravovaním.

Inými slovami, ak budete jesť rezne, ale zároveň dopĺňať potrebné vitamíny a minerály, bude to pre Vaše telo jednoduchšie, ako ak budete "nasucho". Práve v takýchto náročných obdobiach je nutné zvýšiť dávky nevyhnutných vitamínov a minerálov.

Po návrate potom môžete zo stravovacej stratégie vyťažiť čo najviac, keďže už budete mať iné možnosti a lepšiu stravu.

Pokojne sa pýtajte dodatočne na to, čo Vás zaujíma a ak Vás napadne nejaké ďalšie info k Vašej situácii, určite mi ho zašlite...“ 

Čo z toho vyplýva? Priority.

Ak je Vašou prioritou čo najrýchlejšie napredovanie v tréningu a v premene postavy, musíte sa tomu venovať naplno. Žiadne výhovorky, žiadne kompromisy. Inak nikdy nenaplníte svoj potenciál.

Ak je však Vašou prioritou niečo iné – či už dočasne alebo dlhodobo – nie je na tom nič zlé. Život sa netočí iba okolo toho, či „zabenchujete“ 150kg alebo 170kg, prípadne či máte 10% tuku alebo 6%. Ak beriete tréning a zdravé stravovanie vážne, chcete pri ňom vytrvať dlhodobo, ideálne celý život. Pri takom dlhom období, ako je celoživotná cesta, sa Vám však stane, že príde obdobie, kedy to nepôjde tak, ako si predstavujete. Dôležité je pripraviť sa na toto obdobie a vedieť, že je to súčasť hry.

Takže, ak Vás čaká letná brigáda a nemáte ideálne podmienky, nevadí. Zaraďte nejakú fyzickú aktivitu do Vášho týždňa, aby ste si uchovali kondíciu a Váš biorytmus, a ďalej to neriešte. Urobili ste všetko, čo ste mohli a máte iné priority. Užite si nové obdobie. Po návrate budete mať ešte väčšiu motiváciu na tvrdé tréningy.

To isté platí aj v prípade dovoleniek. Klienti sa ma často pýtajú, čo so stravovaním na dovolenke. Moja odpoveď je vždy rovnaká – neriešiť, užívať. Samozrejme, za predpokladu, že Vaša dovolenka netrvá 2 mesiace. Týždeň alebo dva povoleného režimu Vaše snahy nezabijú. Práve naopak, doprajete telu a mozgu pauzu a uvoľnenie a všetko potom pôjde ľahšie.

Takže užívajte leto bez výčitiek a s radosťou. Tak, ako sa viete zažrať do tréningu, tak sa musíte vedieť zažrať aj do relaxu. Pretože aj ten je súčasťou dlhodobého progresu...

A ak potrebujete stravovaciu stratégiu, ktorá Vás nebude obmedzovať, ale naučí Vás ako dosahovať výsledky a zároveň Vám dovolí žiť, poďte so mnou krok sa krokom a ja Vás naučím to, čo Vás mali naučiť v škole. Žiadne pindy, ale praktické informácie s reálnymi výsledkami.

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.