• -

Inzulín – hormón starnutia

Category : Články

Ako ovplyvňuje inzulín naše zdravie a rýchlosť starnutia?

Why_Ayurveda_Consider_Obesity_to_be_more_Dangerous_than_Weight_loss!

O inzulíne som Vám hovoril už niekoľkokrát v článku o raňajkách, o sacharidoch, o zdravých potravinách a aj v mojom otvorenom liste ženám.

Vždy iba v krátkosti a sľúbil som Vám, že sa k nemu dostaneme podrobnejšie. Konečne je tu článok, ktorý Vám podá ucelený prehľad o tom, čo je to inzulín, aké má funkcie v ľudskom tele a ako dospieť k jeho optimálnym hladinám.

Ak ešte existuje niekto, kto si myslí, že diabetes II. typu je genetický, alebo, že nie je z cukru, tento článok Vás vyvedie z omylu.

Zároveň článok poukáže na to, že štandardné stravovacie postupy vedú ku kompromitovaniu zdravia.

Inzulín – hormón starnutia

Kým prejdeme k praktickým tipom, musíme si povedať, čo to vlastne inzulín je a prečo ho nazývame hormónom starnutia.

Na začiatok by som ešte rád upozornil na fakt, že na cukor sa v tele konvertuje akékoľvek jedlo. Je jedno, či to je čokoláda (ako priamy cukor), alebo je to ryža. Takže ak hovorím o cukre v krvnom obehu, nemyslím tým iba cukor zo sladkostí, ale všeobecne cukor z akejkoľvek (aj zdravej) potraviny.

Inzulín je hormón, ktorý je vylučovaný pankreasom. Jeho hlavná úloha je regulovanie krvného cukru. Inzulín pomáha telu použiť cukor (glukózu) na okamžitú energiu. Ak telo nemá potrebu okamžitej energie, inzulín zabezpečí uloženie glukózy pre budúcu potrebu („do zásoby“). Inzulín teda pomáha stabilizovať krvný cukor tak, aby nedošlo k hyperglykémii (príliš vysoký krvný cukor), alebo k hypoglykémii (príliš nízky krvný cukor).

Naše bunky nedokážu využiť cukor na energiu automaticky, pretože do väčšiny našich buniek nemôže ísť cukor priamo. Funguje to asi tak, že ak zjeme nejaké jedlo, pankreas vylúči inzulín, ktorý dá signál bunkám, aby absorbovali cukor z krvného obehu.

Predstavme si teda inzulín ako kľúč, ktorý odomyká bunky, aby do nich mohol vstúpiť cukor, ktorý bude použitý na energiu, prípadne uložený na neskoršie použitie.

A tu sa pomaly dostávame ku kameňu úrazu.

Ak máte vo svojom krvnom obehu viac cukru, ako telo potrebuje, inzulín pomôže uložiť tento cukor v pečeni (tzv. pečeňový glykogén) na neskoršie použitie.

„No a? V čom je problém? Telo uloží cukor na neskoršie použitie a keď ho potrebujem, tak ho použije.“

Problém je v tom, že naplniť pečeňový glykogén je relatívne jednoduché. Je to jednoduchšie, ako si väčšina ľudí myslí. Zjednoduším to a predstavte si to nasledovne. Ak neaktívny (priemerný) človek zje jedlo, ktoré obsahuje sacharidy, dokáže si prostredníctvom neho naplniť glykogénové zásoby.

Čo ale potom s ďalšími jedlami, ktoré počas dňa konzumuje? Glykogénové zásoby sú naplnené a telo už ďalší cukor nepotrebuje.

Cukor tak zostáva v krvnom obehu. Čo spraví telo, ak je cukor v krvnom obehu? Vylúči viac inzulínu. Cukor je stále v krvnom obehu. Čo spraví telo opäť? Vylúči viac inzulínu.

Tento stav sa nazýva inzulínová rezistencia.

Už vieme, že inzulín je kľúč, ktorý odomyká bunky, aby mohli prijať cukor. Inzulínová rezistencia je teda situácia, kedy sú bunky menej ovplyvnené inzulínom a „zostávajú zamknuté“. Inzulínová rezistencia spôsobuje vysokú produkciu inzulínu, pretože telo chce stále dostať cukor v krvnom obehu do buniek.

„Ako ovplyvňuje inzulínová rezistencia moje zdravie?“

Telo rezistentné na inzulín produkuje viac stresového hormónu kortizolu. Telo ukladá stále viac a viac tuku, ktorého je takmer nemožné sa zbaviť (bez správneho postupu). Úroveň triglyceridov stúpa, čo vedie k ateroskleróze – ochorenie tepien, ktoré vedie k srdcovo cievnym ochoreniam. Okrem toho, telo produkuje viac voľných radikálov, ktoré vedú k chronickému systémovému zápalu. Systémový zápal spôsobuje asi každú chorobu, na ktorú si dokážete spomenúť (od chrípky, cez reumu, až po rakovinu) a tiež starnutie organizmu.

Inzulínová rezistencia je úvodným stavom, z ktorého sa vyvíja diabetes II. typu. Takže nie len príliš veľa sladkostí v strave, ale aj príliš veľa cukru v krvnom obehu zo sacharidov, ktoré telo nevyužije, vedú napokon k diabetu II. typu. Smutné je, že lekári na tento stav predpisujú ešte viac inzulínu.

„OK a čo teraz? Je pravda, že stále priberám tuk a zdá sa, že to nemôžem nijako zmeniť. Je všetko stratené?“

Vôbec nie. Stačí zlepšiť inzulínovú senzitivitu.

Inzulínová senzitivita, ako už jej názov napovedá, je to, ako telo reaguje na inzulín. Ak má človek nízku inzulínovú senzitivitu, potrebuje na zníženie krvného cukru vysoké dávky inzulínu. Je to prípad, o ktorom som hovoril vyššie, kedy telo neustále produkuje vysoké dávky inzulínu.

Ak má naopak niekto vysokú inzulínovú senzitivitu, tak mu stačí malá produkcia inzulínu na to, aby znížil hladinu cukru v krvi po tom, ako príjme nejaké jedlo. Takýto jedinec potom ľahko spaľuje tuk, môže si dovoliť aj vyšší príjem sacharidov a (v prípade neutíchajúcej túžby) aj viac sladkostí. O tom, že je zdravý, nemusím snáď ani hovoriť.

Keďže sa mi pri nedávnych článkoch o chudnutí osvedčilo zhrnutie, spravíme si dnes jedno prehľadné tiež.

Čo je inzulín: hormón, ktorý „odomyká“ bunky, aby mohli prijať cukor z krvného obehu a využiť ho na energiu.

Čo je inzulínová rezistencia: stav, kedy telo produkuje stále viac inzulínu, pretože úroveň cukru v krvnom obehu je stále zvýšená, pretože telo cukor nepotrebuje.

Ako vzniká inzulínová rezistencia: prostredníctvom nesprávnej stratégie v stravovaní a neaktívnym životom.

Aké má spojenie inzulínová rezistencia a diabetes II. typu (cukrovka): inzulínová rezistencia je počiatočným štádiom diabetu II. typu.

Spôsobuje inzulínová rezistencia ukladanie tuku: áno a okrem toho negatívne ovplyvňuje každý aspekt nášho zdravia.

Ako bojovať s inzulínovou rezistenciou: zlepšením inzulínovej senzitivity, ktorá by mala byť vysoká.

Ako zlepším inzulínovú senzitivitu: správnym silovým tréningom, alebo základným silovým tréningom doma, optimalizovaním príjmu sacharidov (prijímať iba toľko, koľko telo využije), optimalizáciou frekvencie jedál (klasické odporúčanie jesť častejšie a menej vedie k nízkej inzulínovej senzitivite), optimalizáciou príjmu tuku a vyvážením pomeru omega 3 vs. omega 6, optimalizovaním minerálových deficitov.

Zlepšovanie inzulínovej senzitivity je základným stavebným kameňom stratégie v stravovaní mojich klientov. Chcete sa pridať k stovkám spokojných ľudí? Teším sa na Vás.

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.