• -

Neurotransmitery – kľúč k Vašej pohode a k výkonu

Category : Články

Sú neurotransmitery kľúčom k Vášmu výkonu a k Vašej všeobecnej pohode? A čo to vlastne neurotransmitery sú?

Predstavte si auto, ktoré brzdí vtedy, keď sa chcete rozbehnúť a pridáva vtedy, keď chcete zastaviť.

Toto auto je Vaše telo.

V prípade, že nevenujete pozornosť Vašim neurotransmiterom, je veľmi pravdepodobné, že trpíte nedostatkom energie, výkonu, ale tak isto, že sa neviete nikdy uvoľniť a relaxovať.

„Čo to vlastne neurotransmitery sú a prečo majú takú dôležitú úlohu v mojom živote?“, pýtate sa.

Poďme od začiatku...

Prečo sa máte zaujímať?

Uvažovali ste niekedy nad tým, aké zaujímavé a dokonalé je ľudské telo? Ak sa chcete napríklad poškriabať na hlave, je zapojených veľmi veľa procesov, ktoré musia prebehnúť medzi tým, ako si uvedomíte, že Vás niečo na hlave svrbí a tým, ako zodvihnete ruku a poškriabete sa.

Tí z Vás, ktorí sa pravidelne umývajú a hlava ich nesvrbí, si môžu predstaviť situáciu, keď sa dotknete niečoho horúceho a odtiahnete od toho ruku. Je to veľmi krátka doba, ale aj počas nej musí prejsť signál do mozgu, že Vás niečo popálilo, mozog to musí spracovať a vyhodnotiť, ako zakročiť a vyslať signál svalom vo Vašej ruke na to, že majú s rukou pohnúť.

Prečo Vám to hovorím?

Obe tieto príkladové situácie riadi mozog. Ak by mozog nevyslal správne signály do Vašich rúk, tak by ste nikdy nezistili, že máte vši alebo by ste si kompletne spálili ruku.

Teraz si predstavte, že Váš mozog a Vaše telo nebudú komunikovať správne v iných veciach. Napríklad v prenášaní nervových vzruchov a Vy tak namiesto energie budete pociťovať únavu a chuť spať a neskôr, namiesto toho, aby ste si odpočinuli, budete mať chuť bádať, premýšľať a pracovať.

Nič moc, však?

A práve preto by ste sa mali zaujímať o to, ako efektívne dokáže komunikovať Váš mozog s Vašim telom. Alebo ste si ešte nikdy nepovedali „Chcel by som mať viac energie...“?

Čo sú neurotransmitery a akú úlohu vo Vašom živote zohrávajú?

Neurotransmiter je chemická zlúčenina uvoľňovaná z nervového zakončenia na synapsii, ktorá...

„Počkaj, počkaj! Nie sme v škole.“

To je pravda, na zložité poučky, ktoré vedú iba k dobrému pocitu autora, sú tu iné stránky.

Zjednodušene. Neurotransmiter je látka, ktorá prenáša nervové vzruchy a umožňuje vyvolanie určitej reakcie, prípadne šírenie podráždenia. Ako si vysvetliť „reakciu“ v tomto prípade?

Priemerný ľudský mozog má viac ako 100 miliárd nervových buniek (neurónov). Každý neurón je spojený s približne 10,000 ďalšími bunkami. Akákoľvek naša reakcia – pocit, myšlienka alebo pohyb – je výsledkom komunikácie medzi neurónmi prostredníctvom elektrických a chemických signálov. Na túto komunikáciu využívajú neuróny práve neurotransmitery.

Neurotransmitery teda pomáhajú regulovať Vaše emócie, strach, potešenie, radosť, zlosť, náladu, pamäť, pozornosť, koncentráciu, energiu, chuť do jedla, chute na sladké/junk food, spánok, vnímanie bolesti atď.

Logicky, nerovnováha neurotransmiterov tak vedie k rôznym problémom:

1.problémy na úrovni imunitného systému

2.strata schopnosti sústrediť sa, strata schopnosti robiť (správne) rozhodnutia

3.ADD alebo ADHD (poruchy pozornosti, veľmi častý problém súčasnosti)

4.vyčerpanie a problémy s energiou

5.poruchy spánku, problémy so zaspávaním

6.migrény

7.problémy so spaľovaním tuku – inzulínová rezistencia, metabolické poruchy

8.depresie, podráždenosť, zmeny nálad, úzkosť, záchvaty paniky

9.hormonálne problémy – PMS, zvýšený estrogén, nízky testosterón, poruchy štítnej žľazy

10.závislosti – na jedle, alkohole, hazardných hrách

Nerovnováha neurotransmiterov neovplyvňuje iba Váš život, energiu, spánok, náladu a výkon v práci, ale tak isto aj kvalitu Vašich tréningov a Vaše dlhodobé napredovanie v spaľovaní tuku, naberaní svalovej hmoty alebo vo zvyšovaní výkonu pre Váš šport.

Rozdelenie neurotransmiterov a ako ovplyvňujú Váš deň

Neurotransmitery sa delia na excitačné (nabudzujúce) a inhibičné (upokojujúce).

Medzi nabudzujúce neurotransmitery patria dopamín, acetylcholín, noradrenalín, epinefrín, glutamát, histamín a PEA.

Medzi upokojujúce neurotransmitery patria serotonín a GABA.

V prípade, že sú Vaše neurotransmitery v rovnováhe, všetko funguje bez problémov a Vy tak zažívate dni, ktoré sú ako z rozprávky. Ráno sa zobudíte oddýchnutí, pripravení čeliť úlohám a dominovať. Večer Váš mozog postupne prechádza do relaxačného módu, myšlienky sú utriedené a Vaše telo a myseľ sa postupne uvoľňuje. Potom nastáva spánok, počas ktorého sa všetky Vaše telesné systémy zregenerujú, aby ste boli ráno pripravení na nový deň.

Moja skúsenosť hovorí, že takáto situácia sa týka iba malej časti populácie. Táto časť populácie sa nazýva moji klienti.

Teraz ale vážne.

Neurotransmiterová nerovnováha je taká častá, že si asi nespomeniem na nikoho, koho som doteraz stretol, kto by nemal problém aspoň v jednom z desiatich bodov spomínaných vyššie. Minimálne s produkciou energie a spánkom. Táto nerovnováha preto spôsobuje, že sa neviete sústrediť, nechce sa Vám ráno vstať, spánok máte katastrofálny, na tréningu to takmer nejde a v práci už vôbec nie.

Ako nastoliť rovnováhu a zlepšiť svoj výkon a pohodu?

Po všetkých tých zlých správach – najmä tej, že s veľkou pravdepodobnosťou aj Vy máte neurotransmiterovú nerovnováhu – mám pre Vás aj dobré správy.

Tou prvou je, že táto nerovnováha je riešiteľná a po jej odstránení sa budete cítiť fantasticky. Tou druhou je, že odstránenie nerovnováhy je pomerne jednoduché a stačí Vám na to pár základných vitamínov, minerálov, aminokyselín alebo byliniek.

Treťou skvelou správou je, že neurotransmiterovú nerovnováhu si viete diagnostikovať aj sami doma – prostredníctvom Bravermanovho testu alebo jednoduchou analýzou toho, či ste na sebe spozorovali príznaky, o ktorých som hovoril vyššie (vyčerpanie, prejedanie, poruchy spánku a sústredenia, problémy so spaľovaním tuku atď.).

Štvrtou dobrou správou je, že mám pre Vás jednoduché riešenie celej Vašej situácie aj hneď. Záleží to na Vás. Možno ste už počuli, že mám bohaté skúsenosti nie len so zvyšovaním energie, produktivity a výkonu u mojich klientov, ale tak isto aj v zlepšovaní rovnováh – hormonálnej, v živote a jedle, ale tak isto aj neurotransmiterovej.

Prostredníctvom stravovacej stratégie Progress Strategy si spolu prejdeme základy pre nastoľovanie rovnováhy a zlepšovanie Vašej pohody a výkonu. Pôjdem s Vami krok za krokom a ukážem Vám, ktoré zmeny zaradiť ako prvé tak, aby ste dosahovali pravidelné a dlhodobé výsledky a cítili sa ako nikdy predtým. Čo už s týmto prebytkom energie urobíte je na Vás. Môžete ho investovať do tvrdších tréningov, čo povedie k rýchlejšej premene Vašej postavy k tej vysnívanej. Alebo si energiu môžete užívať pri Vašich záľubách alebo pri aktivitách s Vašimi blízkymi.

Jedno správne rozhodnutie dokáže navždy zmeniť smer Vášho života...

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.