• -

Ako si nevyberať doplnky výživy

Category : Články

Podľa čoho si nevyberať doplnky výživy? A sú vôbec potrebné?

IMG_4073

 

Spomínam si na svoj prvý doplnok výživy, s ktorým som sa stretol v začiatkoch svojho cvičenia.

Bol to 90% jahodový proteín, 900g balenie. Pamätám sa, že som ho musel piť nad umývadlom, pretože sme si chuťovo veľmi nesadli. Pozitívnou stránkou tohto proteínu bola ale veľkosť balenia. Za mesiac bolo po ňom a ja som si vydýchol.

Odvtedy som kládol veľký dôraz na príchuť, ktorú si vyberiem. Obrovskou skúškou následne pre mňa bolo, keď som niekedy v roku 2012 dostal darček - 5kg balenie príchute banán, ktorej som sa dovtedy úspešne asi 8 rokov vyhýbal.

Rovnako som ale v roku 2012 začal sumarizovať svoje skúsenosti s doplnkami výživy a začal som sa zamýšľať nad ich funkciou, dôležitosťou a najmä nad tým, ako vyťažiť maximum z investície do nich.

Zistil som, že na otázku ohľadne doplnkov výživy, nie je jednoduché odpovedať jednou vetou a odpoveď by si vyžadovala určitú štruktúru.

Ako si nevyberať doplnky výživy

Po 12 rokoch skúseností, vyskúšaní množstva značiek a druhov doplnkov výživy a po tisíckach eur investovaných do rôznych suplementov, môžem povedať, že sú dôležitou súčasťou a nie je dobré ich prehliadať.

Ich výber by mal ale vždy podliehať určitým kritériám.

#1: Doplnky výživy si nevyberajte na základe toho, že by ste ich mali mať určité množstvo.

Často sa totiž stáva, že po svaloch bažiaci začiatočníci, uvidia v kulturistickom časopise suplementačný plán ich obľúbeného kulturistu a myslia si, že potrebujú nakúpiť minimálne 5 rôznych druhov doplnkov, z čoho sú ideálne 4 vedecky overené a ich názov sa nedá ani vysloviť.

Táto stratégia má minimálne dve chyby. To, že v Muscle & Fatness niekto ukazuje svoje doplnky, ešte neznamená, že ich skutočne aj používa. Ako každé masmédium, aj časopisy z niečoho musia žiť a predaj to väčšinou nie je.

Ak by ich ale daný kulturista naozaj používal, neznamená to, že ich potrebujete aj Vy. Je potrebné uvedomiť si rozdiely medzi začiatočníkom a pokročilým, medzi kulturistom v príprave a kondičným nadšencom kulturistiky, medzi naturálnym cvičencom a doping užívajúcim kulturistom atď.

V prvom rade teda neuvažujte nad nákupom doplnkov tak, že by ste ich museli nakúpiť určité množstvo. Ak odídete domov s jedným správnym doplnkom, urobíte pre svoje výsledky viac, ako keď si nakúpite 7 druhov predtréningoviek.

#2: Doplnky výživy si nevyberajte na základe ich farebnosti alebo reklamnej kampane.

Áno všetci máme radi farebné obrázky, hard core fotky kulturistov, ktorí vyzerajú, ako pri poslednej sérii svojho života, vysekaných atlétov a opálené fitness modelky (tie sú z toho všetkého aj tak najlepšie).

To samo o sebe ale nezaručuje (1) kvalitu daného doplnku, ani (2) potrebu daného doplnku pre Vás a Vaše ciele. Znamená to iba to, že daná spoločnosť má veľmi dobrý rozpočet na marketing a cit pre výber ľudí, ktorí ich budú reprezentovať.

Nedajte sa teda pomýliť tým, že krásny obal znamená zaručené výsledky a že obal, ktorý vyzerá tak, že ho navrhoval farboslepý minimalista, automaticky znamená vyhodené peniaze. Väčšinou to je totiž naopak.

#3: Doplnky výživy si nevyberajte na základe ceny.

Toto je asi najčastejší problém, ktorý dlho trápil aj mňa. Namiesto toho, aby som uvažoval nad kvalitou a pomerom cena : výkon, uvažoval som nad tým, aby som mal za svoj rozpočet čo najväčšie množstvo.

Jediné, čo sa však stalo bolo to, že som zaplatil za niečo, čoho bolo viac, ale efekt sa dostavil až pri vysokom dávkovaní, alebo sa nedostavil vôbec. Pri následnom prepočítaní zvýšeného dávkovania som zistil, že som si mohol dopriať radšej kvalitnejší produkt a cenovo by ma to vyšlo rovnako. Nehovoriac o tom, že nekvalitné doplnky výživy so sebou často nesú aj nežiadúce dopady na zdravie (napr. preťažovanie určitých orgánov).

Ak máte obmedzený rozpočet, spomeňte si na bod #1 a vyberte si 1-2 skutočne kvalitné doplnky výživy. Naozaj nepotrebujete nočný proteín, aminokyseliny a ešte aj glutamín.

 

#4: Doplnky výživy si nevyberajte na základe odporúčaní predajcov.

Spomínam si na maličký obchodík v našom meste, kde som v začiatkoch nakupoval doplnky výživy. Zaujímavosťou bolo to, že vždy keď som sa opýtal na to, ktorý doplnok je pre moje ciele najlepší, dostal som zakaždým inú odpoveď. Moje ciele sa ale nikdy nemenili.

Nespoliehajte sa na to, že Vám predajca poradí. Neporadí. A ak aj áno, poradí Vám to, čo práve potrebuje predať. A aj keby Vám poradil dobre, poradí Vám iba z toho, čo má práve k dispozícii, čo môže predstavovať určité obmedzenia.

Zamerajte sa na to, čo potrebujete pre Vaše ciele a opýtajte sa radšej ľudí, ktorí už majú nejaké skúsenosti. Prípadne sa chvíľku povenujte štúdiu danej problematiky.

#5: Doplnky výživy si nevyberajte na základe Vášho primárneho cieľa.

Znie to ako blbosť, ja viem, ale je to skutočne tak. Ak chcete naberať svalovú hmotu a máte názor, že potrebujete nakúpiť kilá proteínu, ste na omyle. Ak chcete spaľovať tuk a myslíte si, že potrebujete spalovač tuku, zabudnite na výsledky.

Naše ciele sú v prvom rade ovplyvnené tým, ako funguje náš organizmus. Ak Váš organizmus nefunguje správne, máte nízku inzulínovú senzitivitu, máte poruchu hormonálnej rovnováhy, Vaše telo je demineralizované a orgány preťažené nesprávnou stravou, je úplne jedno, či si dáte dva alebo tri proteínové kokteily za deň, alebo či do seba ráno nasypete hrsť tabliet na spaľovanie tuku. Vaše telo sa na Vaše naberanie svalov alebo spaľovanie tuku vykašle a bude sa snažiť prežiť v prvom rade tieto nerovnováhy.

Buďte rozumní a nastavte svoje telo na dokonale fungujúci stroj prostredníctvom správnych doplnkov výživy a až potom uvažujte nad doplnkami výživy, ktoré podporia Váš primárny cieľ.

V tomto prípade sa teda z primárneho cieľa stáva až sekundárny a na prvé miesto sa posúva správne fungovanie Vášho organizmu.

Týchto 5 bodov je základným stavebným kameňom výberu doplnkov výživy pre klientov Progress Strategy - stratégie, ktorá je teraz dostupná aj pre Vás a kde sa naučíte ďalšie vychytávky. Doplnky výživy považujem za dôležitú súčasť každého stravovania. Nie sú to však klasické doplnky výživy.

Sú to v prvom rade látky, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie ľudského tela a až potom nastupujú špeciálne doplnky výživy, ktoré môžu podporovať špecifické ciele. Vo svojom arzenáli doplnkov výživy mám tak veľmi široký výber, ktorý závisí nie len na cieľoch, ale zároveň aj na rozpočte, kde môže ísť o doplnky v hodnotách 15€ až 1,000€ mesačne. Na oboch koncoch tohto spektra je však z každého eura vyťažené úplne maximum pre Vaše ciele.

Ak chcete získať ideálnu stravovaciu stratégiu pre Vaše ciele, spolu so správnou stratégiou ohľadne doplnkov výživy, kde môžete vyťažiť zo svojej investície maximum, siahnite po Progress Strategy.

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.