• -

Ako prežiť menštruačný cyklus?

Category : Články

Menštruačný cyklus je u mnohých žien charakterizovaný zmenami nálad a tiež až neovládateľnými chuťami na jedlo, najčastejšie sladkosti. Ako na to?

chocolate

Prečo je možné počas menštruačného cyklu pozorovať zmeny nálad?

Dá sa vysporiadať s neovládateľnými chuťami?

Počas svojej praxe som spozoroval určité opakujúce sa otázky, ktorými sa trápia rôzne skupiny ľudí.

„Je lepší bench-press s veľkou činkou alebo s jednoručkami?“

„Sú sacharidy prekliatím, ktoré na nás bolo zoslané?“

„Ako schudnem z nôh a zadku?“

„Počas cyklu mám obrovské chute na sladké. Čo s tým?“

Dnes by som sa rád venoval poslednej otázke, ktorú som dostal veľakrát a ktorá, pravdepodobne, trápi aj Vás. Poďme teda na to. Stručne. Prakticky. Tak, aby Vám to pomohlo...

Ako prežiť menštruačný cyklus?

Menštruačný cyklus je veľmi dôležitým indikátorom toho, v akom stave sa žena nachádza.

Mám klientky, ktoré trpeli nepravidelným cyklom a bolestivými menštruáciami. Oba prípady sú neakceptovateľné, nie len z pohľadu zdravia, ale tiež aj z pohľadu všeobecnej pohody akejkoľvek ženy (a mužova pohoda je v tomto prípade v hre tiež).

Oba prípady sú ale signálom tela, že niečo nie je v poriadku. Navyše, ak sa k tomu pridá ešte neovládateľná chuť na sladkosti.

Vezmime si klasický príklad:

Žena túžiaca po krásnej postave, navštevuje skupinové cvičenia, prípadne cvičí s trénerom. Vidina krásnej postavy ju motivuje k dodržiavaniu stanoveného stravovania a skutočne na sebe badá prvé zmeny. Potom ale príde obdobie cyklu a z ryby a zeleniny sa zrazu stáva celá Milka a gumové medvedíky.

Okrem toho, že pociťuje nepohodlie súvisiace s príchodom samotného cyklus, začína byť znepokojená až nervózna z toho, že zase sa neovládla a porušila svoje doteraz fungujúce a ukážkové stravovanie. Na psychickej pohode jej nepridá ani to, že partner sa ani po rokoch nenaučil, že zem nie je odkladací priestor na špinavé prádlo. To všetko v kombinácii s pracovným zaťažením vedie k čoraz častejšej kompenzácii ťažkých dní sladkosťami.

Kde nastala chyba?

V nepochopení ľudského tela.

Mnoho žien trpí poklesom serotonínu počas cyklu.

Serotonín som rozoberal vo viacerých článkoch. V skratke – je to neurotransmiter – látka, ktorá je zodpovedná za relaxáciu a pocit celkovej pohody.

Čo spôsobuje vylučovanie serotonínu? Primárne sacharidy. Nie je to však také jednoduché.

Prvým problémom je neuvedomenie si prirodzeného cyklu ženy a trvanie na tom, aby žena dodržiavala počas celého mesiaca tie isté stravovacie postupy.

Druhým problémom je nesprávne časovanie sacharidov.

Tretím problémom potom neopodstatnený strach žien z jedla.

Vzhľadom na to, že väčšina žien trpí poklesom serotonínu, nemožno od nej očakávať, že bude 30 dní do mesiaca jesť iba kuracie prsíčka so zeleninou (v horšom prípade iba zeleninu, v najhoršom tofu alebo sóju). Takýto prístup (okrem toho, že je nezdravý) vedie k prehĺbeniu deficitu serotonínu, čo sa následne prejaví menšou psychickou pohodou, čo vedie k nesprávnym voľbám v stravovaní. To vedie k poškodeniu tráviaceho traktu a problém sa zhoršuje.

V skratke:

Nerešpektovanie prirodzeného cyklu ženy -> ignorovanie faktu poklesu serotonínu -> nesprávne odporúčania v stravovaní -> prehĺbenie deficitu serotonínu -> zníženie psychickej pohody ženy -> zlé voľby v stravovaní (sladkosti navodzujú pocit pohody) -> zlé voľby v stravovaní poškodzujú tráviaci trakt -> cca 70% serotonínu sa tvorí v tráviacom trakte, poškodený tráviaci trakt hostí patogénne baktérie, potlačuje produkciu serotonínu a zabraňuje vstrebávaniu dôležitých látok -> väčšie baženie po sladkostiach

Riešenie?

V prvom rade je potrebné prijať fakt, že žena nemôže mať fixné stravovanie počas celého mesiaca. Je tiež nutné rešpektovať pokles serotonínu.

Zároveň však treba brať do úvahy zdravie a estetické ciele ženy. Ak ste preto, dámy, až doteraz dúfali, že dostanete povolenie na sladkosti a iný odpad, tak Vás sklamem – odo mňa určite nie.

Čo však môžete urobiť sú dve veci, ktoré musím naozaj zvýrazniť.

Približne dva týždne pred periódou MIERNE navýšte svoj príjem sacharidov zo správnych zdrojov. Mierne. A zo správnych zdrojov.

Mierne neznamená zajesť pizzu cheesecakeom. A správny zdroj nie je ani pizza, ani cheesecake. O koľko a z čoho navýšiť príjem sacharidov? Záleží to od Vašich cieľov a súčasného percenta podkožného tuku.

Ak je vyššie, ako by malo byť (máte nad 16% tuku), postačí Vám kus ovocia, trochu kvalitnej vysokopercentnej čokolády alebo mierne navýšenie Vašej bežnej prílohy.

Ak je Vaše percento podkožného tuku v poriadku, môžete si dovoliť pridať sacharidov o trochu viac, ale stále musí ísť o „čisté“ zdroje. Žiadny lepok, žiadny cukor.

Zvýšený príjem sacharidov Vám pomôže s produkciou serotonínu.

Druhou vecou je OPUSTIŤ PREHNANÝ STRACH Z JEDLA. Nestretol som ženu, ktorá by jedla príliš veľa kvalitného jedla. Stretol som iba také, ktoré jedli príliš veľa nekvalitného jedla.

Ak preto veríte, že žena by mala jesť málo, neverte. Už som o tom hovoril viackrát, ale ak si dáte 250g steak, nemusíte sa báť, že priberiete. Najčastejšou chybou žien je, že si dajú mini porciu normálneho jedla a hodinu potom to vykompenzujú sladkosťami.

Dajte si radšej veľkú porciu kvalitného jedla, najedzte sa do sýtosti a sladkosti potrebovať nebudete.

Ako to všetko ale prepojiť do funkčného celku?

Ak si nestojíte za investíciu do seba, tu pre Vás článok končí a ďakujem Vám za pozornosť.

Ak ale vidíte hodnotu v investícii do seba, do svojho zdravia a pohody, mám pre Vás dobrú správu. Svoje dlhoročné skúsenosti a pozorovania som zhrnul do stravovacej stratégie, ktorá Vám ukáže toho oveľa viac, ako iba to, ako správne časovať sacharidy pre čo najlepšiu produkciu kľúčových neurotransmiterov (spomínate si, že druhý problém je nesprávne časovanie?) a ako skĺbiť zdravie a premenu postavy.

Moje klientky zažívajú po rokoch konečne pozitívne zmeny v oblasti cyklu a teraz je iba na Vás, či sa k nim pripojíte, prostredníctvom správnej stravovacej stratégie, o ktorej sa viac dočítate tu.

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.