• -

A čo strukoviny?

Category : Články

Objavte odpovede na dve najčastejšie otázky, ktoré dostávam od svojich klientov ohľadne strukovín.

„A čo strukoviny?“

Toto je otázka, ktorá mi v e-mailovej schránke pristála už minimálne 150x.

„Strukoviny – zdroj sacharidov alebo bielkovín?“

A toto je otázka, ktorá väčšinou sprevádza tú prvú.

Dnes si na ne odpovieme... A asi sa Vám to nebude páčiť.

Strukoviny - všeobecne

Strukoviny sú veľmi obľúbenou potravinou najmä medzi tými, ktorý nejedia mäso alebo medzi tými, ktorým mäso „nechutí“ (áno, ženy, pozerám sa na Vás). Okrem toho majú svoje pevné miesto aj v niektorých pyramídach zdravého jedla.

Strukoviny sú často označované za zdravé, pretože obsahujú vlákninu a bielkoviny a na rozdiel od toho „zlého mäsa“ nie sú zo zvieraťa. 

To, že sú obľúbenou potravinou je, povedzme, logické. Historicky sa strukoviny stali obľúbenou potravinou, pretože boli lacné (rovnako ako múka) a dostupné, a bolo z nich možné urobiť viacero druhov jedál tak, aby sa najedla celá 80 členná rodina – na čo mať iba jedno dieťa, keď ich môžete mať 15 a môžete medzi nich rozdeliť až jednu celú žemľu. Preto si pravdepodobne túto lásku k strukovinám niektorí pestujú dodnes.

To, že majú svoje pevné miesto v pyramídach zdravého jedla a v niektorých dokonca aj ako základ potravy je mimo moje chápanie. Vzhľadom na to, že sa ale v rámci pyramíd zdravého jedla nachádza pečivo a cestoviny tiež v základnej časti, myslím, že sa môžeme zhodnúť na tom, že tvorca tejto pyramídy bol buď veľký srandista alebo mal záľubu v experimentovaní s drogami.

Nie vážne. Pyramídy zdravého jedla vznikali väčšinou v dobe, kedy sa hlavným nepriateľom #1 stal tuk a bolo potrebného ho niečím nahradiť. Sacharidmi, pochopiteľne. Ideálne ešte takými, ku ktorým je pribalený aj lepok, aby mali lekári dostatok práce.

To, že sú zdravé, si vysvetlíme. To, že obsahujú vlákninu je pravda. Tak ako aj množstvo iných vecí. A to, že obsahujú bielkoviny, aj keď nekompletné (= neobsahujú celé spektrum aminokyselín), môžeme brať tiež ako pravdu. Koniec koncov, keď opomenieme detoxikáciu a imunitný systém, dá sa (pre)žiť aj z nekompletných bielkovín.

Strukoviny – problémy

Dostaneme sa konečne k praktickejším veciam.

Strukoviny sú problematické najmä pre ich obsah lektínov. Lektíny sú proteíny, ktoré viažu sacharidy. Lektíny produkujú rastliny pre svoju ochranu proti prirodzeným „škodcom“ ako napríklad hmyz alebo plesne.

Lektíny teda nie sú zlé. Ak ste rastlina...

Ak ste človek, je to o poznanie horšie. Väčšina lektínov vytvára zápal a konečné produkty pokročilej glykácie. Glykácia je proces pri ktorom cukry vytvárajú väzbu s proteínom alebo lipidom (tukom) bez enzymatickej kontroly. V krvnom obehu potom táto väzby spôsobuje zníženie flexibility a funkčnosti týchto proteínov a neskôr ciev. Výsledkom sú rôzne kardiovaskulárne ochorenia, poruchy nervového systému atď.

Okrem toho lektíny v tele spôsobujú podstatnú autoimunitnú reakciu a dokážu preniknúť do vnútra buniek a tie následne zničiť.  Zároveň vysoká konzumácia lektínov spôsobuje priepustnosť tráviaceho traktu a ako už viete výsledkom tohto procesu nie je nič, čo by sa dalo označiť za zdravé (napr. vzniká ďalšia autoimunitná reakcia, potravinové intolerancie, plesňové a kvasinkové ochorenia ako candida atď.).

Výsledkom nadmernej konzumácie strukovín a teda nadmerného príjmu lektínov môžu byť poruchy štítnej žľazy, artritída, diabetes a všetky ochorenia spojené s poškodeným tráviacim traktom (takže všetky).

Tieto negatíva kompletne neeliminujete ani procesmi ako namáčanie, varenie alebo fermentácia (okrem toho už vidím, ako si niekto fermentuje šošovicu). Strukoviny sa stále bránia proti útokom. Hmyzu, ale aj človeka.

Strukoviny – zdroj sacharidov alebo bielkovín?

Ako je Vám už asi jasné, strukoviny neodporúčam primárne z dôvodov uvedených vyššie. Zvýšená zápalovosť a poškodenie tráviaceho traktu nie sú veci, ktoré by som chcel podporovať. Zvlášť, ak 99% klientov, ktorí ma kontaktujú majú zvýšený zápal a poškodený tráviaci trakt aj tak.

Po zakomponovaní vhodnej stratégie na zníženie zápalovosti a opravu tráviaceho traktu je však možné strukoviny – tak ako všetko – raz za čas zaradiť. Ak ich potrebujete.

Určite nie je nutné trpieť strachom z toho, že ak si raz za čas (1-2x mesačne) strukoviny dáte, zrúti sa svet. Tak ako pri každom jedle.

Strukoviny v tomto prípade odporúčam brať ako zdroj sacharidov. Niektoré obsahujú sacharidov viac (60-70%), niektoré menej (30%), ale stále sacharidy prevažujú a najmä nekompletné bielkoviny nie je možné rátať ako zdroj bielkovín. Odhliadnuc od toho, ak strukoviny jete výnimočne, je naozaj jedno, či je to ako zdroj sacharidov alebo bielkovín. Skrátka si ich užite.

V spoločnosti existujú stále zakorenené polopravdy a nepravdy ako napríklad, že mäso je nezdravé a strukoviny zdravé, že na detoxikáciu stačí použiť nejakú zeleninovú šťavu, že je nutné mať malé večere alebo nejesť po 18:00, že ovocie je vždy zdravé v neobmedzenom množstve alebo, že nemôžete ovplyvniť „geneticky daný“ tuk na stehnách alebo bruchu.

Tieto polopravdy a nepravdy sa však mojich klientov netýkajú. Stravovanie si užívajú bez zbytočných reštrikcii, celodenného hladu a okrem toho majú viac energie na bežné denné povinnosti alebo radosti.

Ak si chcete užívať tieto výhody tak, ako si ich už možno užíva aj niekto z Vášho okolia, teraz máte tú možnosť, prostredníctvom stravovacej stratégie Progress Strategy, kde sa spolu naučíme, ako postupovať v stravovaní tak, aby ste dosiahli svoje ciele aj Vy.

Ak si ale nestojíte za investíciu do seba, je to iný príbeh...

P.S.: Aj arašidy sú strukovina.

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.