• -

3 základné predpoklady úspešného dňa a tréningu (časť #3)

Category : Články

Tretí z troch základných predpokladov úspešného dňa a tréningu a ako naň.

 

Nie je deň ako deň.

Niektoré dni máte pocit, že ste na vrchole svojich schopností a zaslúžite si titul „Pán/pani vesmíru a priľahlých galaxii“.

Niektoré dni zase naopak nie ste vo svojej koži, cítite sa ešte horšie ako zle, pripadáte si maximálne neproduktívni a začínate pomaly trénovať svoju ďakovnú reč po udelení titulu „Prokrastinátor roka“.

Dnes sa budeme venovať druhému základnému predpokladu na to, aby ste mali čo najviac úspešných dní a tréningov.

Čo je to úspešný deň?

Úspech je relatívny. Pre nikoho je to to, že zachráni mačiatko zo stromu. Pre niekoho je to súkromné lietadlo a Rolls Royce. A pre niekoho to, že si môže konečne otvoriť a nerušene zjesť Skittles a nemusí sa s nimi skrývať na firemnom záchode kvôli strachu o to, že by sa o ne musel podeliť s kolegami.

Úspešný deň v dnešnom ponímaní ale budeme brať ako deň, v ktorom sa Vám podarí naplniť Vaše osobné a tréningové ciele na maximum bez toho, aby ste sa po takomto dni cítili na umretie.

Inými slovami, úspešný deň je deň, kedy ráno vstanete, počas dňa sa dokážete sústrediť na to, čo práve robíte, urobíte to dobre (ideálne najlepšie) a stihnete všetko, čo ste si v danom dni naplánovali. V tréningu sa posuniete ďalej oproti poslednému razu, kedy ste trénovali a keď príde čas na relax, dokážete prirodzene vypnúť a relaxovať bez toho, aby Vás atakovali vtieravé myšlienky na to, čo ešte musíte urobiť alebo čo ste neurobili. Skrátka zažijete raj na zemi.

Ako vidíte, úspešný deň z môjho pohľadu (aspoň pre dnešok) nie je o iba o tom, že toho stihnete veľa, ale nemáte čas pre svoje zdravie (tréning) alebo budete sabotovať svoju regeneráciu (spánok), prípadne budete telo okrádať aj o čas pre seba (relax). Súčasťou úspešného dňa je preto nie len výkon ako taký, ale aj zdravie a celková životná pohoda.

3 základné predpoklady úspešného dňa a tréningu #3: dostatok energie počas celého dňa

Čo je to dostatok energie počas celého dňa:

Analýza energie musí začínať už hneď po prebudení. Ak sa ráno neviete vyhrabať z postele, ak musíte posúvať budík, pretože nedokážete otvoriť oči, ak potrebujete slastne objímať paplón aspoň 10 minút predtým, ako vstanete, ak nedokážete jasne myslieť ihneď po prebudení, už máme problém. A to ste ešte len vstali.

Počas dňa potom dostatok energie znamená, že nemáte návaly hladu (kto by mal energiu, ak bojuje s návalmi hladu), ale ani výkyvy energie, ako ranný, dopoludňajší, po obedný, popoludňajší útlm. Dostatok energie znamená, že sa počas celého dňa cítite dobre, nemáte problém absolvovať to, čo Vás čaká a neplazíte sa a ak máte niečo urobiť, nepotrebujete predtým 4 kávy alebo zdriemnutie.

Dostatok energie rovnako znamená distribúciu energie počas dňa v súlade s biorytmom, kedy nemáte nadbytok energie večer, keď je čas na relax. Dostatok energie však znamená aj to, že nie ste príliš stimulovaný a nereagujete počas dňa aj na najmenšie podnety (napr. e-mail), ako keby Vám šlo o život. Dostatok energie teda znamená, že nie ste zombie, ale ani prestimulovaný Duracell zajac.

Už tradične sa ideme pýtať. Teda Vy. Zhodnoťte, ako ste na tom s energiou počas dňa momentálne a v ktorých bodoch máte rezervu. Je Vaša energie počas dňa dostatočná?

Prečo potrebujem dostatok energie pre úspešný deň a tréning:

Je asi zbytočné pýtať sa túto otázku, ale vzhľadom na to, že som tento trend v predchádzajúcich dvoch častiach zaviedol a pre uistenie sa, že si rozumieme, poďme stručne na to. Dostatok energie je základný predpoklad všetkého. Ak nemáte dostatok energie, nedokážete sa sústrediť.

Ak nemáte dostatok energie, sú Vám všetky nástroje na čokoľvek zbytočné, pretože bez ohľadu na to, ako dobré nástroje máte, nemáte chuť ich využiť. Ak nemáte dostatok energie, Váš tréning vyzerá ako zraz informatikov a nie ako zúrivý boj s činkou o to, kto má navrch. Ak nemáte dostatok energie, nemáte dostatočnú kvalitu života.

Ako dosiahnem dostatok energie:

V prvom rade úpravou stravovania. Ak máte zlé (alebo nedostatočné) stravovanie, nikdy Vašu energiu nezlepšíte. Môžete využiť stimulanty ako káva, predtréningové doplnky výživy alebo drogy, ale týmto problém neriešite, iba ho prehlbujete, pretože nadmernou stimuláciou strácate kontakt s potrebami Vášho tela. Kvalitné a dostatočné stravovanie je preto základným krokom, ktorý potrebujete naplniť pre to, aby ste mali dostatok energie počas každého a celého dňa.

K zlepšeniu energie dramaticky prispieva aj zlepšenie detoxikácie, pretože nedostatočná detoxikácia je jeden zo základných „zlodejov energie“. Ak má telo totiž bojovať s toxínmi a nevylučuje ich, oberá ho to o veľmi veľké množstvo energie. To isté platí aj pre boj so zápalmi. A preto sme opäť u stravovania, ktoré vplýva na detoxikáciu a tak isto aj minimalizáciu systémového zápalu. Pre dostatočnú energiu potrebujete pre telo zabezpečiť hydratáciu. Nemám na mysli iba pitie vody, ale zabezpečenie rovnováhy medzi vodou v bunkách a mimo buniek prostredníctvom dostatočného príjmu minerálov.

Absolútnou samozrejmosťou je práca na kvalitnom spánku (viď prvá časť), pretože bez dostatočného nabíjania Vaše zariadenie nikdy výkon podávať nebude. Ďalším problematickým faktorom v produkcii energie je tréning. Nedostatok, ale aj nadbytok tréningu, sú veľmi častým spúšťačom problémov s energiou. Ak sa teda nehýbete vôbec, začnite. Ak sa hýbete, pouvažujte, či využívate periodizáciu alebo cvičíte iba ako Vás napadne a či práve tréning nie je jedným z Vašich „zlodejov energie“. Takže:

Upravte svoje stravovanie

Zlepšite svoju detoxikáciu, o ktorej sa viac dočítate tu

Hydratujte svoje telo dostatkom minerálov a vody, alebo použite špeciálne vychytávky, ako je táto

Zvýšte kvalitu svojho spánku, o ktorom sa dočítate tu

Trénujte a trénujte rozumne

Dnes a v predchádzajúcich dvoch častiach sme si povedali tri základné predpoklady pre Váš úspešný deň a prečo Vám odporúčam klásť dôraz práve na ich zlepšenie. Mám pre Vás ešte jednu finálnu úlohu...

Predstavte si, ako by vyzeral Váš deň, ak by ste mali dostatok energie počas celého dňa, kvalitný spánok, ktorý by Vám umožnil kompletne sa zregenerovať a načerpať sily a kvalitnú stolicu, ktorá by eliminovala z tela všetok „odpad“, ktorý Vás inak okráda o energiu?

Dobrá správa je, že toto všetko si nemusíte iba predstavovať, ale môžete to mať. Na všetkých troch základných predpokladoch a na oveľa viac faktoroch ovplyvňujúcich Vaše zdravie, postavu a chuť do života, môžeme spoločne pracovať v rámci stravovacej stratégie Progress Strategy. Prvý krok je na Vás, ostatné už nechajte na mňa...

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.