• -

Ako jednoducho začať so zdravým stravovaním?

Category : Články

Objavte jednoduché tipy, ktoré Vám pomôžu začať so zdravým stravovaním.

„Ako sa stravovať zdravo?“

Toto bola otázka, ktorú som pred nejakým časom dostal v správe na Facebooku s dodatkom, že „to ale asi bude na dlho.“

Je to skutočne na dlho?

Áno aj nie. Poďme si to rozobrať...

Zdravé stravovanie

V prípade, že by sme chceli obsiahnuť tému zdravého stravovania komplexne, bolo by to skutočne na dlho. Doteraz som pre Vás napísal už okolo 150 článkov a z toho je prevažná väčšina o stravovaní. Stále mám však pocit, že sme ešte len začali a že som sa nedotkol všetkého, čo chcem a potrebujem.

Zdravé stravovanie, resp. stravovanie všeobecne, je totiž naozaj komplexná téma.

Ak by sme chceli ísť do hĺbky, tak už iba vysvetlenie toho, ktorá forma magnézia je na čo dobrá, by sme potrebovali nejakú tú hodinku. Nehovoriac o témach ako napríklad, prečo niektorí ľudia sacharidy zaraďovať nemôžu vôbec a prečo niektorí ľudia nezačnú spaľovať tuk, kým sacharidy nezaradia atď.

Základným faktorom pri zdravom stravovaní, ktorý by som však chcel vyzdvihnúť je, že každý človek môže a bude ťažiť z toho, ak sa bude stravovať zdravšie. Keďže stravovanie ovplyvňuje takmer všetko (ak nie všetko), jeho „vyčistenie“ je určite vhodné a odporúčam ho každému.

Nie každý musí žiť ako mních a nikdy si už nedopriať nič „nezdravé“, ale základ stravovania by mal byť vždy kvalitný.

Tento fakt si uvedomuje čoraz viac ľudí a preto popularita zdravého stravovania narastá. Často však po rozhodnutí začať so zdravším stravovaním prichádza otázka „Ale ako?“.

 

Kde veľa pokusov o zdravšie stravovanie zlyháva?

Z mojej skúsenosti a doterajšej praxe so stovkami ľudí vychádza postupný prístup ku zmenám vždy najlepšie. Tradičné „diéty“ a „jedálničky“ preto nikdy dlhodobo fungovať každému nebudú, pretože sú príliš náročné na zavedenie zmien.

Predstavte si, že ste zvyknutí stravovanie neriešiť vôbec. Ráno nejaká bageta, na obed menu v reštaurácii a večer si objednáte pizzu alebo si urobíte niečo rýchle, ako napr. syrovo-salámový tanier.

Teraz si predstavte, že prejdete na „zdravý spôsob stravovania“ a oslovíte niekoho, kto Vám vypracuje jedálniček. Dostanete 1 stranu s tým, že odteraz musíte jesť 5x denne, ráno si robiť ovsenú kašu, na obed hľadať kura na vode so zeleninou pripravenou na pare a večer si musíte ugrilovať rybu. Pomedzi to nejaké ovocie a proteínový koktejl.

A teraz sa zamyslite. Ako asi budete mať chuť zmeniť 5 jedál naraz, zaradiť nové potraviny, zvyknúť si na nový režim, čeliť návalom chute na sladkosti a ustáť výraznú redukciu kalórii? A ako dlho pri tomto vydržíte?

S diétami, resp. debilnými diétami, typu mrkvová, ovocná atď. je to ešte horšie.

A teraz si predstavte, že chcete prejsť na zdravý spôsob stravovania a oslovíte niekoho, kto Vám povie, že od zajtra začnete zaraďovať iba túto jednu malú zmenu. Napríklad ranný nápoj, o ktorom som písal v tomto článku.

Po týždni Vám odporučí ďalšiu zmenu. Po týždni ďalšiu atď. Po mesiaci zistíte, že ste vo svojom živote urobili 4 významné zmeny k zdravšiemu stravovaniu, ale že Vás tieto zmeny príliš nezaťažili tým, že musíte všade chodiť s papierom a cestovnou taškou s plastovými miskami so suchým kuraťom.

Cítite sa lepšie a máte chuť pokračovať v zmenách ďalej...

Ako jednoducho začať so zdravým stravovaním?

Postupne.

To Vám už je určite jasné. Ak začnete postupne, zmeníte toho vo výsledku viac, pri zavedených zmenách zostanete a stanú sa súčasťou Vášho životného štýlu. Keď sa niečo stane súčasťou Vášho životného štýlu, nevnímate to ako stres. To, čo nevnímate ako stres, viete aplikovať dlhodobo. To, čo aplikujete dlhodobo, Vám prinesie dlhodobé výsledky.

Ako teda začať?

A tu sa dostávame k mojej odpovedi na spomínanú otázku z úvodu. Začnite týmto:

#1

Odstráňte vitamínové a minerálové deficity.

Nestretol som sa ešte s človekom, ktorý by netrpel deficitom vitamínov a minerálov. Áno, niektorí sú na tom horšie a ich telo je v rozklade (vypadávanie vlasov, neschopnosť spaľovať tuk, katastrofálny spánok...) a niektorí sú na tom lepšie (napr. majú problém „iba“ so spánkom), ale každý človek je na niečo deficitný.

Nie je to až tak Vaša chyba. Kvalita pôdy totiž dramaticky klesá a pôda je demineralizovaná, takže z potravín toho veľa nedostanete a niektorí z Vás uverili zaostalým rečiam „odborníkov“ na to, že nepotrebujete doplnky výživy, pretože všetko dostanete z ovocia a zeleniny.

Dôležité je však to, že tieto vitamínové a minerálové deficity majú potom dramatický vplyv na to, či budete zdraví alebo nie. Odstránenie vitamínových a minerálových deficitov je preto prvou základnou a viac-menej jednoduchou vecou, ktorú môžete pre seba urobiť. Na začiatok Vám stačí kvalitný multivitamínový prípravok. Jednoduchá zmena – 2x denne si musíte spomenúť, že si máte niečo dať – výrazný efekt.

#2

Začnite si vyberať iba tzv. „celistvé potraviny“.

Ak začínate, nemusíte sa trápiť nad tým, či si máte dať teraz sacharidy alebo iba bielkoviny a tuky. Spomeňte si však na toto pravidlo a zamyslite sa „Je to, čo idem jesť, celistvá potravina?“.

Ako spoznať celistvú potravinu? Opäť jednoducho. Môžete ju nájsť voľne v prírode? Čo obsahuje?

Čokoláda. Môžete ju nájsť voľne v prírode? Nie. Jedine, že by ju tam nejaký dobrák nechal pre ostatných deficitných kamarátov. Čo obsahuje? Asi 15 zložiek (cukor, mlieko, sójový lecitín...).

Jablko. Môžete ho nájsť voľne v prírode? Áno. Čo obsahuje? Iba jablko. Super voľba.

Lososový steak. Môžete nájsť lososa v prírode. Áno. Čo obsahuje? Iba lososa. Beriem.

Bageta. Môžem ju nájsť v prírode? Nie, bagety nerastú na stromoch. Čo obsahuje? Múka, voda, cukor, soľ a ktoviečo všetko. Ideálna voľba pre kŕmenie holubov, ale nie Vás.

A takto môžete ísť donekonečna.

Nemusíte si to komplikovať. Ste predsa na začiatku. Stačí, ak postupne začnete vyberať celistvé potraviny a 2x denne si spomeniete na to, že si máte dať nejaký multivitamínový komplex. A to stačí. Nepotrebujete vedieť, či ste zjedli 150g kuraťa alebo to bolo 167g.

Ak už budete cítiť, že ste s týmito zmenami dostatočne zžití, prejdite na ďalšie. Vytýčte si nejaký cieľ a začnite s ďalšou zmenou. A potom s ďalšou...

Alebo využite skratku. Akú?

Skratkou nazývam stravovaciu stratégiu Progress Strategy.

Prečo?

Pretože môžete získať nie len návod na to, ako postupne (!) zaraďovať zmeny do svojho života, ale získate návod na to, aké zmeny zaraďovať tak, aby ste napredovali čo najrýchlejšie. Nemusíte tak uvažovať nad tým, čo zmeniť a kedy, ale dostanete presný návod, ako krok za krokom postupovať. Vy sa ho budete iba držať a budete dosahovať výsledky.

Ak však máte záujem o mrkvovo-cviklovo-zázvorovú diétu alebo 6x denne kura na vode, nepomôžem Vám...

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.