• -

Prečo jeden druh proteínu nikam nevedie?

Category : Články

Objavte, prečo je kľúčové, aby ste pravidelne striedali druh svojho proteínového suplementu.

Keď začnete s tréningom vo fitnes centre, väčšinou neviete, čo robiť. Postupne, ako sa v tréningu zdokonaľujete, príde na rad aj uvedomovanie si dôležitosti stravovania. Pre niektorých. V prípade tém o stravovaní, prichádza na rad aj téma doplnkov výživy.

Najznámejším a najodporúčanejším doplnkom výživy je proteínový prášok. Obligatórny „proteín“ po tréningu zaraďuje prevažná väčšina cvičiacich ľudí bez ohľadu na ich ciele.

Ak už sa do jeho konzumácie pustíte, určite by ste chceli z neho vyťažiť čo najviac, ale možno neviete, ako na to. Dnes si to ukážeme...

Prečo zaraďovať proteín?

Pre potreby dnešného článku si pod slovom „proteín“ predstavíme proteínový prášok - doplnok výživy.

Priznám sa Vám. Jedna z vecí, ktorá ma dokáže zdvihnúť zo stoličky... Moment, to nie je dostatočne presné... Jedna z vecí, ktorá ma dokáže skutočne nasrať je zaužívaný názor postkomunistických „špecialistov na výživu“ na to, že „nie je nutné nahrádzať pestrú stravu ničím“ a tým pádom sú doplnky výživy zbytočné.

V prvom rade, väčšina z Vás nemá pestrú stravu. V druhom rade, aj tá najpestrejšia strava je deficitná na kľúčové vitamíny a minerály, pretože kvalita pôdy dramaticky klesá a tým pádom sa znižuje aj množstvo vitamínov a minerálov v našom jedle.

Každý, kto sa venuje moderným postupom v stravovaní a má s klientmi skutočné výsledky – vrátane mňa – vie, že doplnky výživy sú pre dosiahnutie Vašich cieľov nevyhnutné. A preto som veľký zástanca doplnkov výživy. Musia však spĺňať určité parametre – musia byť kvalitné a musia mať zmysel.

Je pravda, že proteín nie je v mojej „Top 3“ a dokonca ani v „Top 5“. Napokon, proteín neberiem ani ako doplnok výživy, beriem ho viac ako jedlo, respektíve snack.

Prečo?

Reputácia proteínu klesla najmä po tom, ako sa začal proteín u niektorých ľudí používať ako náhrada jedál a po tom, ako kvalita proteínových doplnkov dramaticky klesla. Oba faktory mali spoločné jedno – žiadne výsledky.

Proteínový doplnok totiž nemôžete používať vtedy, keď ste leniví variť alebo ste leniví jesť a myslíte si, že jeden shake Vás zachráni a zároveň Vám poskytne želané výsledky. A ak používate nekvalitný proteínový doplnok, tak sa s výsledkami môžete rovno rozlúčiť.

Pravdou však je, že je miesto pre kvalitný proteín. Aj napriek tomu, že preferujem „normálne jedlá“, klientom odporúčam zaradiť proteín vždy po silovom tréningu.

Po tréningu potrebujete pre telo zabezpečiť výživu, aby ste mohli začať regenerovať. Jesť klasické jedlo – povedzme 300g steak a ryžu – hneď po tréningu, je predstava, ktorá nevyvoláva v nikom nadšenie. Proteín však ponúka v tomto čase množstvo výhod – jednoduchá príprava, jednoduchá konzumácia, dostatočný prísun živín a jednoduchá stráviteľnosť.

V tomto prípade tak nenahrádzate „pestrú stravu“ ničím, iba ju vhodne dopĺňate vtedy, kedy to má najväčší zmysel pre Vašu regeneráciu, ciele a výsledky.

Mimochodom, zabudnite na to, že proteín je iba pre tých, čo chcú naberať svalovú hmotu. Ak chcete spaľovať tuk, je pre Vás proteín po tréningu rovnako dôležitý. Ak by svaly rástli iba z proteínového prášku, mali by sme okolo seba samých kulturistov.

Prečo jeden druh proteínu nikam nevedie?

Najpopulárnejším proteínom je srvátkový proteín. Jeho výhody však nie sú iba v zlepšení regenerácie a v asistencii pri budovaní svalovej hmoty. Výhody srvátkového proteínu sa týkajú aj zlepšenia imunitného systému. Už približne 330 rokov pred Kristom bol srvátkový proteín používaný Hippokratom u jeho pacientov, ktorí mali problémy s imunitným systémom. Nazýval ho „sérum“.

Práve pre jeho výhody sa stal srvátkový proteín veľmi populárny. A právom.

Problém však je ten, že väčšina z Vás pozná a používa iba proteín z kravskej srvátky. Dlhodobo. A často...

Tu nastáva potom problém s mnou už toľkokrát spomínanou potravinovou intoleranciou, o ktorej sa dozviete všetko potrebné v tomto článku.

V skratke však dlhodobé používanie jedného druhu proteínu (v tomto prípade proteínu z kravskej srvátky) spôsobuje intoleranciu, ktorá ďalej v tele spôsobuje zápal. Ak máte v tele zápal, nemôžete nikam napredovať, pretože je obmedzená funkcia Vášho imunitného systému (paradoxne napriek pozitívnym vplyvom proteínu na imunitný systém) a telo sa snaží s chronickým zápalom bojovať.

Intolerancia na kravské mlieko je medzi mojimi klientmi tak častá, že u niektorých je nutné úplne vylúčiť používanie nie len mliečnych výrobkov, ale aj akéhokoľvek proteínu, ktorý pochádza z kravského mlieka.

Vo všeobecnosti neodporúčam konzumovať jeden druh potraviny viac ako 3x týždenne. Vezmime priemer (nedávno som robil anketu) a to, že väčšina z Vás trénuje 4x týždenne. Ak zaraďujete proteín po tréningu a používate stále ten istý druh, máme tu 4 jedlá z kravského mlieka.

Pridajme k tomu pravidelnú konzumáciu mliečnych výrobkov, tu je väčšinou priemer 3x týždenne (nejaký syr, tvaroh atď.). Ak k tomu pripočítame to, že väčšina z Vás pravdepodobne nepoužíva proteín iba po tréningu, ale aj pred spaním, máme tu ďalších 5-7 jedál rovnakého druhu.

Ak to všetko napočítame dohromady, vychádza nám to na 12-14 jedál týždenne. A presne takto sa buduje intolerancia. Nehovoriac o tom, že fitnes nadšenci často používajú produkty z kravského mlieka častejšie – proteín 2x denne každý deň, do toho nejaký cottage ako snack a večer povinný tvaroh. Denne a dlhodobo.

Ako zachrániť svoje zdravie a výsledky?

Už som načrtol, že vo všeobecnosti odporúčam konzumovať určitú potravinu maximálne 3-4x týždenne. Pri proteínových doplnkoch odporúčam to isté, čo pri „klasickom“ jedle – rotovať.

Aké sú možnosti?

#1 Proteín z kozej srvátky (viac informácii)

Jeden z mojich najobľúbenejších proteínov. Poskytuje všetky výhody srvátkového proteínu, ale minimalizuje nevýhody kravskej srvátky. Ak mám u klienta podozrenie na intoleranciu na kravské mlieko, alebo ak už dlhodobo nenapreduje, je toto moja prvá voľba. Výsledok je väčšinou ten, že klientovi sa zlepší trávenie, energia a tým pádom viac napreduje v premene postavy a v zlepšovaní zdravia.

#2 Proteín z kravskej srvátky (viac informácii)

Kravská srvátka je stále základ, ktorého by ste sa mali držať v prípade, že intoleranciu nemáte. Ak ju máte, vrátiť sa k nemu môžete po tom, ako sa jej zbavíte. Tu existuje viacero druhov – izolát (ktorý je okrem iného rýchlo vstrebateľný), koncentrát (ktorý má lepšie vlastnosti pre posilnenie imunitného systému) a hydrolyzovaný proteín (ktorý je predtrávený a umožňuje najrýchlejšiu absorpciu).

#3 BCAA a EAA (viac informácii)

Ďalšou alternatívou ku klasickým proteínom môže byť mix aminokyselín, ktorý poskytuje výhody najmä pre tých, ktorí netolerujú žiadne mliečne výrobky (ani kozie) alebo pre tých, ktorí chcú iba zmenu a už sú „unavení“ z klasického proteínu.

#4 Iné alternatívy

V rámci dlhodobej rotácie druhov proteínu je možné zaradiť aj alternatívne druhy ako napríklad ryžový proteín, vegánske proteíny atď. V týchto prípadoch je rovnako nutné dbať na kvalitu a pravidelnú rotáciu.

Ako vidíte, možností je skutočne veľa. Nie je preto dôvod škodiť svojim výsledkom a zdraviu, vystavovať sa možnosti vybudovania si intolerancie a vyhadzovať peniaze za niečo, na čo ste intolerantní a v konečnom dôsledku Vám škodí.

Pravidelne rotujte zdroje Vášho proteínového doplnku a posuniete sa omnoho ďalej.

Tradičné fitnes postupy a odporúčania majú mnoho chýb a „medzier“, ako napríklad zaraďovanie jedného druhu proteínu, a preto väčšinou nie sú dlhodobo udržateľné a zlučiteľné s dostatočnou kvalitou života, preto ak už dlho hľadáte niečo, čo by Vám poskytlo želané výsledky, ale zároveň aj možnosť užiť si stravovanie a život, siahnite po stravovacej stratégii Progress Strategy, prostredníctvom ktorej, sa už tieto ciele naplnili stovkám mojich klientov.

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.