• -

3 najúčinnejšie prístupy ako schudnúť (časť #2)

Category : Články

Je možné dosahovať výsledky iba stravou?

coconut_coconuts_2exotic

Nedávno som absolvoval jeden rozhovor, v ktorom som dostal otázku „Ako rôzne je možné schudnúť?“. Napadlo mi, že to je určite niečo, čo by zaujímalo moju Progress Culture rodinku, keďže sú medzi Vami aj takí, ktorí majú za cieľ práve redukciu tuku.

predchádzajúcom článku sme si povedali, či je možné chudnúť aj bez zmeny v stravovacích návykoch a najmä, aký problém je s konvenčnými metódami chudnutia.

Prezradil som Vám najúčinnejší a najzábavnejší spôsob chudnutia.

Dnes si spoločne zodpovieme druhú otázku – je možné spaľovať tuk bez cvičenia?

Chudnutie bez cvičenia, zmenou stravovacích návykov

Ako som tak písal prvý článok, uvedomil som si, že skutočne polovica ľudí začína s cvičením a tá druhá polovica zmení svoje stravovacie návyky. Je to viac-menej logické, pretože nie každý má čas cvičiť...

Ha! Žiadne také. Každý má čas cvičiť, nie každý má chuť cvičiť. To je ale v poriadku, venujme sa tým, ktorí nemajú chuť cvičiť, ale chceli by zmeniť stravovanie a tým schudnúť.

Dá sa to vôbec? Veď pohyb je základ.

Ako tento prístup správne aplikovať?

Áno, pohyb je skutočne základ a každý by sa mal hýbať. Neverím tomu, že niekto si nenájde na seba 20 minút denne, zvlášť, ak všetci vieme, že pohyb má neskutočné benefity a spomaľuje starnutie.

Nebudeme však moralizovať. Sú medzi nami aj takí, ktorí napríklad cvičiť nemôžu, pretože momentálne ich trápi nejaké zranenie, alebo ťažká životná situácia, kedy naozaj chuť na cvičenie nie je.

Tu sa prirodzene ponúka otázka, či je možné spaľovať tuk aj bez cvičenia?

Mám dobrú a zlú správu. Možné to je (to je tá dobrá), ale bude to nepohodlné (to je tá zlá).

Záleží to však od Vášho psychologického profilu. Osobne by som si radšej 20 minút denne zacvičil, ako si prechádzal obmedzeniami v strave. Ale je pravda, že stravu si môžete kontrolovať celý deň aj bez toho, aby ste si našli 20 minút na cvičenie.

Dnešná situácia je, bohužiaľ, taká, že ľudia, ktorí sa snažia schudnúť podľahnú mediálnej masáži o zdravých cereálnych výrobkoch a o nízkotučných produktoch.

Poďme si spraviť v dvoch veciach na začiatok hneď jasno. Prvá vec je tá, že existujú „zlé“ a „dobré“ tuky a treba ich rozlišovať. Druhá vec je tá, že ak budete jesť tuk, neznamená to, že priberiete tuk.

Zažitý názor, že všetky tuky sú zlé, je chybný. Rozumiem businessu a tomu, že každý výrobca potravín chce na tom zarobiť a preto ponúka vo svojom portfóliu aj nízkotučné výrobky. Bolo by však fajn spomenúť, že ten istý výrobca Vám bez problémov na jednej strane predá nízkotučný syr a na druhej strane Vás napchá tými zlými tukmi, keď Vám predá najnovšie slaninové chipsy.

„Ako najjednoduchšie rozlíšim dobrý a zlý tuk?“

Výborná otázka! A dá sa to pomerne jednoducho. Najskôr trochu teórie. Zjednodušenej.

Pre zdravé fungovanie organizmu je potrebný určitý pomer medzi omega 3 mastnými kyselinami a omega 6 mastnými kyselinami. Tento pomer by mal byť 1:2 (ideálne 1:1, ale nebuďme detailisti). Ak je nastolený tento pomer v tele, všetko funguje optimálne. Naša imunita, zdravie kostí, orgány, energia, mozog atď. Všetko toto funguje tak, ako by malo. Každé vychýlenie tohto pomeru v prospech omega 6 mastných kyselín spôsobuje prehlbovanie nerovnováhy v tele a znižovanie optimálnych funkcii organizmu.

Smutné je, že dnešné stravovanie ponúka možnosti ako tento pomer dostať na 1:20. Dokonca pri určitých ľuďoch je tento pomer 1:40. A tá nula za štvorkou tam skutočne má byť.

Čo vedie k takémuto pomeru? Okrem iného aj propagovanie rastlinných tukov, ako tých zdravých. Rastlinné tuky nikdy neboli a nikdy nebudú zdravé. Rastlinné tuky obsahujú veľký nepomer medzi omega 3 a omega 6 (v prospech omega 6) a ich prijímanie teda zdravie kompromituje.

Oproti tomu živočíšne tuky sú nevyhnutné pre správne fungovanie ľudského tela. Príkladom môžu byť Eskimáci alebo africké kmene, u ktorých neboli potvrdené žiadne civilizačné choroby, ktoré sú bežnou súčasťou nášho života. Ich strava pozostáva z veľkej časti práve zo živočíšnych tukov.

Ak chcete chudnúť aj bez cvičenia musíte v prvom rade (1) prekonať svoju fóbiu z tukov (ak nejakú ešte máte), (2) vyradiť zo svojho stravovania rastlinné tuky a (3) zaraďovať do svojho stravovania živočíšne tuky.

Ženy sú v tomto ešte horšie, pretože sú neustále atakované nezmyslom o tom, že živočíšne tuky sú nezdravé a spôsobujú srdcovo cievne ochorenia.

Ak vyhodíte ženské magazíny a vypnete televíziu a pozriete sa na to, čo hovorí veda, zistíte, že práve rastlinné tuky spôsobujú srdcovo-cievne choroby a živočíšne nie.

Tak napríklad štúdia (The Framingham heart study), ktorá trvala 20 rokov potvrdila, že margarín (rastlinný tuk) zvyšuje riziko infarktu a maslo (živočíšny tuk) nemá absolútne žiadny efekt na srdcové choroby.

Štúdia (The Sydney Diet Heart Study), ktorá kontrolovala 458 mužov, ktorí mali mŕtvicu, rozdelila mužov do 2 skupín. Jedna z nich prestala konzumovať nasýtené tuky a nahradila ich margarínom a rastlinnými tukmi. Na konci štúdie bola táto skupina o 70% náchylnejšia na úmrtie spôsobené srdcovou chorobou.

A takto by sme mohli pokračovať donekonečna.

Príkladom môže byť aj Jimmy Fixx, autor knihy „Kompletná kniha behu“, ktorý sa stravoval striktne bez (najmä nasýtených) tukov a zomrel vo veku 52 rokov na infarkt. Hlavné tepny mal upchaté na 95%, 82% a 70%.

 

„Super, konečne sa najem niečoho chutného. Čo celozrnné výrobky?“

O sacharidoch a ich vplyvu na chudnutie som písal už vo viacerých článkoch. Môžete si o tejto problematike prečítať v tomto, tiež v tomto a rovnako aj v tomto článku.

V skratke, ak chcete chudnúť, zvlášť ak chcete chudnúť bez cvičenia, musíte obmedziť svoj príjem sacharidov. Dobrá správa je tá, že už viete, čím ich nahradiť – tukom.

 

Poslednou vecou, pri ktorej by som sa rád pristavil sú zdroje bielkovín.

Pri mojich debatách s ľuďmi stále predpokladám, že každý má dostatočný príjem proteínu v strave. Bohužiaľ, pravda je taká, že veľa ľudí, bežne sa stravujúcich je v bielkovinovom deficite.

Okrem toho, že deficit proteínu kompromituje zdravie, spôsobuje aj to, že ste stále hladní. Ak teda aplikujete vo svojom stravovaní prístup, že nejete žiadny zdroj živočíšneho proteínu, určite sa nad tým zamyslite.

 

Spravme si teraz zhrnutie toho, ako postupovať, ak sa rozhodnete spaľovať tuk bez cvičenia.

 

Dá sa chudnúť bez cvičenia: áno, do určitého bodu (viac nabudúce)

Pomôžu mi celozrnné výrobky: nie, obsahujú sacharidy

Pomôžu mi nízko tučné výrobky: nie a ešte sú aj bez chuti

Mám sa vyhýbať mäsu: nie, je výborným zdrojom proteínu a živočíšnych tukov

Ktorým potravinám sa mám vyhýbať: zdrojom sacharidov (prílohám). Zaraďujte ich (podľa Vašej súčasnej úrovne tuku) 1x denne, alebo 3x za týždeň.

Na ktoré potraviny sa mám sústrediť: na zdroje proteínu, kvôli kontrole apetítu a fyziologickým procesom a na zdroje živočíšneho tuku, pre zabezpečenie si optimálneho fungovania organizmu a optimálneho hormonálneho prostredia, ktoré umožňuje spaľovať tuk.

 

P.S.: článok vychádza z prístupov zaradených v Progress Stretegy - stratégie, ktorá je teraz prístupná aj pre Vás.

 

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.