• -

Ako bojovať so stresom? Stratégia, ktorá funguje.

Category : Články

Ako bojovať so stresom? Pozrite si stratégiu, ktorá skutočne funguje.

Viete čo je zabijak #1 v dnešnej dobe?

Nie sú to dopravné nehody, nie je to rakovina, ani úchylná zábavka masových vrahov.

Je to stres! Stres, ktorého máme podľa odhadu vedcov až 100x viac, ako naši predkovia. So zvyšujúcimi sa nárokmi na Vás – v práci, v súkromnom živote, pri dosahovaní cieľov – sa priamoúmerne zvyšuje aj stres, ktorý pociťujete.

Dnes Vám však ukážem stratégiu, ako minimalizovať stres, ktorá funguje.

Klasická situácia moderného človeka

Ráno zvoní budík. „WTF?! Veď som ešte len teraz zaspal.“

Budík vypnete a okamžite si všimnete upozornenia na mobile, ktorý ležal celú noc vedľa Vás (so zapnutým internetom, samozrejme). Akoby nestačilo, že ste sa vôbec nevyspali a absolútne sa Vám nechce z postele, vidíte, že Vás čaká 10 e-mailov, 5 SMSiek, 2 nevybavené hovory a 14 upozornení na sociálnych sieťach.

Začnete sa nimi prehrabávať. Nechce sa Vám predsa z postele. Po dokončení už viete, že dnes toho bude veľa. Zase.

Zisťujete, že nestíhate raňajky. Spravíte si rýchlu kávu a v zhone odchádzate z domu. Cestu do práce trávite v zápche s nervozitou, že zase nestihnete prísť do práce načas. Po príchode do práce si dáte ďalšiu kávu a začnete riešiť úlohy dňa.

Počas práce sa nemôžete sústrediť a keď sa na chvíľu konečne ponoríte do svojich povinností, stále Vám zvoní mobil alebo Vás niekto vyrušuje. Stres sa pomaly zvyšuje.

Do obeda ešte zvládnete ďalšiu kávu. Nasleduje rýchly obed. Po obede klasický útlm a chuť spať. Pred odchodom z práce Vám šéf oznámi, že potrebuje, aby ste úlohu dokončili. Musíte zostať v práci dlhšie. Medzitým Vám zavolá partner s nejakým problémom a v hlase cítite, že nie je nadšený z toho, že musíte zostať dlhšie. Ani Vy nie ste.

Domov prichádzate neskoro a po večeri zapadnete na gauč. Cítite sa vyčerpaní. Skutočne vyčerpaní. Prepadne Vás neodolateľná chuť na sladkosti, ktoré si doprajete. Bol to predsa náročný deň. Potom Vás prepadnú výčitky. Idete radšej spať. V posteli sa prehadzujete niekoľko hodín a Vaše myšlienky sa zdajú nezastaviteľné. „Kiež by som mal/a toľko energie ráno.“

Nad ránom zaspíte. A opäť nasleduje budík a kolobeh sa opakuje...

Toto je situácia, ohľadne ktorej ma kontaktovalo už množstvo ľudí a ktorá je taká bežná, že jedny z najpredávanejších liekov a doplnkov výživy sú práve tie, ktoré majú pomôcť so stresom alebo spánkom. Ako proti tejto situácii bojovať?

Boj so stresom – psychická rovina

Nie som síce žiadny meditačný guru, ktorý by po svete chodil v plátennom habite a objímal stromy, ale aj napriek tomu považujem za potrebné zdôrazniť aj psychickú rovinu stresu. Pretože aj v tejto oblasti je nutné zakročiť, ak chcete minimalizovať stres kompletne.

Ešte kým prejdeme k praktickejším postupom, je preto nutné spomenúť nasledovné.

#1 Neberte si všetko osobne

Áno, v každom z nás drieme narcistická dušička, ktorá si myslí, že sa všetko točí iba okolo nej, ale skutočne nemusíte prežívať, že Vám niekto nevrátil „lajk“ na fotku alebo, že sa na Vás kolega pozrel inak, ako ste si predstavovali.

V čase stresu práve takéto malichernosti budujú vo Vás ešte väčšie napätie a prispievajú k prehnaným reakciám na to, čo sa Vám udeje.

#2 Nájdite si čas na chvíľku pre seba

Niekto to volá meditácia, niekto siesta, niekto relax. Je to úplne jedno. Čo je podstatné je, že malá chvíľka pre seba počas dňa dokáže výrazne znížiť úroveň stresu, ktorú pociťujete. Ak máte chuť skúsiť meditáciu, prečo nie. Ak Vám toto slovo prekáža, skúste si po obede na pár minút spraviť chvíľku pre seba, párkrát sa zhlboka nadýchnite a nemyslite na nič.

Takýto rituál Vám výrazne pomôže minimalizovať úroveň stresu, ktorú počas dňa pociťujete.

#3 Snažte sa mať radi

Všetko... Seba, svoju prácu, ľudí okolo seba, tréning, ktorý práve aplikujete atď. Ak niečo nemáte radi a stretávate sa s tým denne, vyvoláva to vo Vás zvýšené napätie. Toto napätie potom vplýva na to, ako vnímate ostatné veci (napr. náročné úlohy v práci).

Ak niečo nemáte radi, zbavte sa toho. Je to síce tá najťažšia úloha, ale úľava po takom kroku stojí za to. Začnite s maličkosťami a prepracujete sa na väčšie veci. Nemáte radi svoj tréning, zmeňte ho. Nemáte radi tú debilnú sošku mačky, ktorú Vám dali Vaši známi, vyhoďte ju atď.

Boj so stresom – fyzická rovina

Ako som povedal, nie som žiadny meditačný guru a preferujem praktické rady, ktoré môžete aplikovať okamžite (pretože práce, ktorú neznášate, sa nezbavíte zo dňa na deň). Neznamená to však, že tie predchádzajúce 3 body som písal iba tak. Sú dôležité. Akurát, že zaberú trochu viac času, ako veci, ktoré nasledujú, pretože tie môžete zmeniť hneď.

#4 Začnite deň správnymi raňajkami

Ak začnete svoj deň správnymi raňajkami, budete mať dostatok mentálnej (ale aj fyzickej) energie na to, aby ste sa mohli sústrediť na to, čo potrebujete. To, čo zjete ráno udáva Vaše neurotransmiterové nastavenie počas dňa.

Neurotransmitery (NT) sú látky, ktoré prenášajú nervové vzruchy a na základe ich produkcie sa cítite určitým spôsobom. Ak vylúčite relaxačné NT, budete sa cítiť šťastní a v pohode. Ak vylúčite stimulačné (excitačné) NT, budete sa môcť sústrediť a budete „draví“.

Správne raňajky sú preto kľúčové pre to, ako sa budete cítiť celý deň. Opýtajte sa mojich klientov. O správnych raňajkách sa dozviete v tomto článku.

#5 Zaraďujte jedlá v pravidelnom intervale

Áno, znie to ako z kulturistického časopisu. V období stresu však potrebujete jedlo. Veľa jedla. Veľa kvalitného jedla. Kvalitné a pravidelné jedlo Vám pomôže stabilizovať hladinu cukru v krvi a nebude dochádzať k jeho prílišným výkyvom.

Výkyvy cukru v krvi telo vníma ako ďalšiu formu stresu. Preto je nutné ich minimalizovať prostredníctvom pravidelných jedál. Musí však ísť o kvalitné jedlá – žiadne priemyselne spracované potraviny, zdroje cukru a lepku. 3 hlavné jedlá a 2 snacky budú dostatočné.

Poslednú vec, čo chcete v čase stresu urobiť je zaviesť do svojho stravovania nejakú formu prerušovaného hladovania.

#6 Užívajte magnézium

Prvá vec, ktorú si klienti po tom, ako im do ich života zavediem magnézium všimnú je, že sú všeobecne pokojnejší, oveľa lepšia zaspia a spia tvrdšie ako kedykoľvek predtým.

Je to logické, zvýšený stres so sebou prináša aj zvýšenú spotrebu magnézia a jeho dopĺňanie je kľúčové. A nie, zo stravy ho nedostanete dostatok.

Má to však dve podmienky. Musí sa jednať o skutočne kvalitné magnézium – inak jeho účinok cítiť nebudete alebo Vás z neho bude preháňať (väčšina v lekárni dostupných foriem sa používa v medicíne ako preháňadlá). Druhá podmienka je, že musíte zvoliť dostatočné dávkovanie, ktoré síce záleží na viacerých faktoroch, ale vo všeobecnosti odporúčam mužom 2g a ženám 1g.

Ktoré magnézium používam u klientov? V súčasnosti preferujem toto magnézium nemeckej kvality, ktoré obsahuje 3 rôzne formy magnézia pre lepší účinok. Počiatočný blok z tejto investície prekonáte hneď po tom, ako sa konečne dobre vyspíte a ráno sa zobudíte oddýchnutí.

#7 Hydratujte sa

Dehydratácia je pre telo stres. Tu však pozor! Nehovorím o hydratovaní sa tým, že budete piť dostatok čistej vody. Áno, toto je základ a ak denne vypijete 500ml vody, treba pridať.

Hydratáciu však zabezpečuje dostatočná rovnováha elekrolytov, nie iba pitie vody. Prvým krokom je dostatočné množstvo magnézia (viď bod #6). Druhým potom prijímanie kvalitného jedla a zeleniny. Tretím krokom, ktorý odporúčam je vymeniť (aspoň v čase stresu) obyčajnú vodu za minerálne vody. Štvrtým krokom je nebáť sa soli. Používajte prírodnú soľ. Viac v tomto článku.

Tip iba pre náročných: Primiešajte si do vody AminoElektrolytKomplex a popíjajte ho počas dňa. Jedna odmerka dopoludnia, jedna odmerka popoludní. Tento postup Vám zabezpečí dostatočný prísun elektrolytov počas celého dňa (obsahuje 6 druhov elektrolytov) a tým pádom zabezpečenie rovnováhy vody v bunkách a mimo nich, čo vedie k dokonalej hydratácii a k výraznému zlepšeniu výkonu. Psychického a fyzického.

Ako vidíte boj so stresom má oveľa väčší rozmer, ako iba užívanie liekov na spanie alebo čaju proti stresu. Za základnú stratégiu považujem najmä zmeny v stravovaní (raňajky a dostatočné množstvo kvalitného jedla), dostatočný prísun kvalitného magnézia a hydratáciu. Spolu s týmito základnými faktormi je ale nutné pracovať aj na psychických faktoroch, pretože tie dotvárajú celok.

V žiadnom prípade sa neobviňujte, ak počas boja so stresom v niečom nebudete postupovať na 100%. Obviňovanie nikam nevedie a vytvára iba ďalší stres, čo je kontraproduktívne.

Ak si napríklad po večeri dáte nejaký dezert, neberte to ako tragédiu. Pochváľte sa za to, že ste zvládli raňajky a za to, že ste si nezabudli dať magnézium. Sústreďte sa viac na to, čo ste urobili, ako na to, čo ste neurobili...

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.