• -

Prečo sa postava nemení, aj keď robíte všetko správne?

Category : Články

Objavte, prečo je možné, že sa Vaša postava nemení a to aj napriek tomu, že robíte všetko správne.

IMG_0890

Tvrdý tréning, dokonalá strava ako z časopisu, žiadne výsledky.

Spoznávate sa?

Máte dojem, že robíte všetko správne, ale stále sa neviete pohnúť z miesta a Vaša postava sa za posledné roky nemení, prípadne sa ešte zhoršila?

Tento problém, ktorý pravdepodobne trápi aj Vás, má svoj dôvod a tiež aj riešenie.

Poďme si to rozobrať...

Prečo sa Vaša postava nemení, aj keď robíte všetko správne?

Ak by mi niekto v minulosti povedal, že toto môže stáť medzi mnou a mojimi výsledkami, neveril by som mu. A ak by mi niekto povedal, že sa to týka aj mňa, vysmial by som ho.

O čom hovorím? Čo je ten zákerný dôvod, pre ktorý sa neposúvate a pre ktorý som sa neposúval ani ja?

Stres.

Stres je vnímaný hlavne negatívne. Nie je to však pravda, pretože stres nám pomáha napĺňať náš potenciál. Musí však byť krátkodobý. Krátkodobým stresom je napríklad tréma pred vystúpením alebo ťažký tréning.

Áno, aj tréning je stres. Ale pozitívny. Ak je teda vedený správne. V tomto prípade telo na tento krátkodobý stres reaguje adaptáciou v podobe zvyšovania svalovej sily, svalovej hmoty a spaľovania tuku. Pri ďalšom strese (rozumej tréningu) je potom telo silnejšie a lepšie vybavené zvládať tento druh stresu.

Oproti tomu dlhodobý stres je to, čomu sa chcete za každú cenu vyhnúť. V minulosti sme nikdy nemali dlhodobý stres, vždy išlo iba o ten krátkodobý – zhasol oheň, nebolo čo jesť, naháňalo nás nejaké zviera atď.

Dlhodobý stres je fenomén dnešnej doby a ja Vám postupne ukážem, kde všade na Vás stres číha. Na začiatok je potrebné si uvedomiť, že dlhodobý (alebo aj chronický) stres je pre telo devastujúci. Ak ste dlhodobo v strese Vaše telo reaguje a snaží sa tomu zabrániť.

Najskôr začne rozkladať svalovú hmotu a zvýši produkciu stresových hormónov. Ak situácia stále pokračuje, začne Vás varovať inak – oslabenou imunitou (napr. herpes, ktorý sa stále vracia), tráviacimi ťažkosťami, poruchami spánku (poruchou spánku je aj to, že ráno po zobudení neviete okamžite fungovať), zhoršenou kvalitou pleti, vlasov a nechtov a nakoniec sa na Vás vykašle a odmení Vás nejakou ťažkou chorobou (napr. rakovinou).

Teraz, keď už viete, čo spôsobuje chronický stres a že nie každý stres je zlý, je čas, aby sme si povedali, čo všetko spôsobuje Váš stres. Tých faktorov je neuveriteľné množstvo, najzásadnejšími sú:

#1: internet a neustále pripojenie

Písal som o tom nedávno na Facebooku. Neustále pripojenie na internet a potreba odpisovať a reagovať na všetko do 5 sekúnd, je jedným z najväčších stresorov v dnešnej dobe. Viem, že mi nebudete veriť, ale skúste si dať deň bez pripojenia pravidelne a uvidíte, ako sa veľa Vašich problémov vyrieši. Vedci odhadujú, že máme 100x viac stresu, ako naši predkovia. Myslíte, že dedko používal Snapchat?

#2: životný štýl, ktorý nenávidíte

Sem patrí pestovanie nezdravých vzťahov, práca, ktorá Vám neprináša potešenie a čokoľvek, čo robíte dlhodobo s nechuťou.

#3: stravovanie

To nesprávne, samozrejme. Nesprávne stravovanie poškodzuje všetky dôležité orgány v tele, čerpá z tela látky potrebné na bojovanie so stresom (vitamíny, minerály, aminokyseliny) a narúša prirodzený biorytmus. Tu môže ísť o nesprávne časovanie sacharidov, problémy s produkciou kortizolu, konzumácia potravín, na ktoré máte intoleranciu, alebo iba nekonečná záľuba v šiškách na raňajky.

Nesprávne stravovanie je z môjho pohľadu reálnou #1 v tomto rebríčku, pretože ak ste deficitní na všetko, čo telo potrebuje, sú Vaše rozhodovacie schopnosti ovplyvnené a tým pádom neurobíte dostatočné zmeny v životnom štýle a celé si to kompenzujete napríklad únikom z reality na internet.

#4: nadmerný tréning

Áno, viem. Písal som, že tréning je pozitívny stres. Nie však nadmerný tréning. Dnešná doba prináša predstavu, že ak budete trénovať 3 hodiny denne, tak budete mať najlepšie výsledky. Zvrátenosť celej situácie potom podporuje ešte fakt, že ľudia, ktorí nemajú žiadne výsledky chcú trénovať najviac a najtvrdšie, aby si kompenzovali to, že nenapredujú („Budem aspoň najviac trénujúci. Ja im ukážem!“) a že k tomuto prístupu posmeľujú aj ostatných.

Tu nastáva celá kaskáda hormonálnych problémov, ktoré sa okrem žiadnych výsledkov, prenášajú aj do bežného života (porucha pozornosti, 7 káv denne, nedostatok libida atď.). Nadmerný tréning je rovnaký fenomén dnešnej doby ako neustále pripojenie na internet. Ráno behať, poobede CrossFit a večer ešte nejaké hrátky s vlastným telom doma (hovorím o gymnastike).

Teraz Vám ukážem prípadovú štúdiu, aby ste si vedeli predstaviť, aký má stres vplyv na Vaše výsledky.

Klientka, cca 25 rokov, sympatická, veselá, motivovaná meniť svoju postavu.

V čase keď ma oslovila trénovala pod vedením osobného trénera. Tréning mala zostavený podľa metabolického testovania (žije v US) a jej kalorický príjem nepresahoval 1,400kcal. Na prvý pohľad robila všetko dobre. Na druhý pohľad v podstate tiež (nesúhlasil som iba s tréningom, stravovanie vyzeralo ale prijateľne).

Skrátka nič jej nebránilo v tom, aby aspoň čiastočne napredovala. Ale ona napriek tomu stagnovala a váha sa jej nepohla ani o kilogram, z čoho bola, prirodzene, nesvoja.

Po hlbšej analýze sme prišli na to, že je pod veľkým a dlhodobým stresom. Nadmerný tlak okolia viedol k prehnaným dávkam tréningu a vždy, keď nejaký tréning vynechala, hlodali v nej vtieravé myšlienky, že urobila chybu, ktoré boli ešte podporené výčitkami okolia. Stále sa ešte pýtate, prečo nenapreduje podľa predstáv?

Inšpiráciou Vám môže byť aj moja vlastná skúsenosť z minulého roka, kedy som ignoroval nárast stresu a tréning som nemenil. Trénoval som stále takmer každý deň, stále takmer 2 hodiny a to aj napriek tomu, že sa mi 80% času nechcelo na tréning ísť. Keď som tréning dokončil, namiesto príjemných pocitov (ohľadne psychiky, svaly bolia vždy) som sa cítil ako po 3 hodinovej veľkonočnej omši. Vyčerpane, znudene a vysato.

Prečo? Lebo som sprostý.

Výsledok? Extrémne preťaženie, z ktorého ma ako tak dostala až 6 týždňová kombinácia ľahkých tréningov a voľna a z ktorého sa pomaly dostávam doteraz, strata 5kg svalovej hmotyodpor k tréningu.

Riešenie? Začal som viac vnímať svoj životný štýl a prispôsobujem mu svoj tréning. V súčasnosti tak dosahujem oveľa lepších a rýchlejších výsledkov s tréningom 4x týždenne, ktorý trvá v priemere 40 minút. A to aj napriek šatňovým otázkam typu „Úúúúž? Hotovo?“.

Ak máte dojem, že sa Vaša postava nemení a dlhodobo nenapredujete, urobte si analýzu. Zhodnoťte Vašu súčasnú úroveň stresu a zamyslite sa, či nepociťujete stres dlhodobo. Ak áno, ako prvé atakujte stravovanie, to má najväčší účinok na minimalizáciu stresu (prostredníctvom obnovenia prirodzeného biorytmu, zlepšením kvality spánku a doplnením potrebných látok).

Zvoľte stravovaciu stratégiu Progress Strategy. Investujte do seba. Nehrajte sa na pár eur alebo na to, že „Keď ja neviem. Cez interneeet?“. Táto stravovacia stratégia pomohla už stovkám ľudí a už ste asi počuli alebo čítali, že zmeny v energii a spánku prichádzajú už počas prvých dní. Som presvedčený, že môže pomôcť aj Vám.

A keď prostredníctvom tejto stratégie zlepšíte okamžite svoju rannú energiu, spánok a psychickú pohodu, atakujte ďalšie faktory. Robte si dni bez pripojenia, zaveďte zmeny v životnom štýle a prestaňte trénovať, ako keby ste sa chystali na lov s domorodcami niekde v Ghane. Trénujte tak, aby ste mali výsledky. Ak ich dosiahnete prostredníctvom 20 minútového tréningu, tak serte na vyčítavé pohľady „makačov“, ktorí trénujú vždy aspoň 90 minút. Vy budete napredovať, oni nie...

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.