• -

Cukor vs. múka – čo je horšie?

Category : Články

Je horšia múka alebo cukor? Kedy je potrebné sa touto otázkou zaoberať?

„Čo je horšie cukor alebo múka?“

Takúto otázku som nedávno dostal e-mailom od môjho klienta.

V minulosti som sa nad tým viackrát zamyslel aj ja sám a na názor a skúsenosti som sa pýtal viacerých ľudí, ktorí boli ochotní o tomto diskutovať.

Dnes Vám predstavím môj pohľad a potom môžeme diskutovať všetci.

Prečo sa touto otázkou zaoberať?

Hneď na úvod je nutné poznamenať, že pod pojmom „cukor“ budeme pre potreby tohto článku rozumieť biely rafinovaný cukor.

S popularizáciou fitness životného štýlu a zdravého stravovania prichádzajú rôzne prístupy k výberu potravín a ich zaraďovaniu. Či už preferujete kura na vode z plastovej misky, pretože to tak robia kulturisti, alebo IIFYM, kedy pod zámienkou nejakého systému do seba pcháte odpad, stravovaniu pozornosť venujete.

Rovnako si pri prechádzaní obchodov s potravinami môžete všimnúť narastajúci trend potravín, ktoré podporujú ten-ktorý smer – bezlepkové, bez pridaného cukru, bez GMO atď.

Jednoducho, stravovaniu sa v súčasnosti venuje oveľa väčšia pozornosť ako v minulosti, kedy bolo úplne jedno, či si dáte bryndzové halušky alebo kapustné fliačky.

Ak sledujete moju prácu dlhšie, určite už viete, že aj ja odporúčam minimalizovať alebo úplne vyradiť niektoré zložky potravy. Jednými z nich sú aj zdroje lepku a cukru.

Prečo? V skratke preto, že ani jedna zložka nepodporuje ani zdravie, ani výkon. Viac o cukre sa dočítate v tomtotomto článkuo lepku som písal tu.

Samozrejme, nemyslím si, že si už nikdy do konca života nemôžete dať obľúbený dezert alebo pizzu. Tu je vhodné postupovať v súlade s týmto článkom a vedieť si jedlo užiť. Pri užívaní si jedla nastáva otázka, čo si vybrať a niektorým tak môže napadnúť pôvodná otázka – čo je horšie? Múka alebo cukor?

Múka vs. cukor

Výber ovplyvňuje viacero faktorov, ktoré by ste mali zvažovať vzhľadom na Vašu situáciu. Toto sú tie najzákladnejšie.

#1 Produkcia inzulínu

Prvým kritériom je produkcia inzulínu. Vždy, keď niečo zjete, telo na dané jedlo reaguje produkciou inzulínu. Pre dlhodobé zdravie a tak isto aj pre spaľovanie tuku a naberanie svalovej hmoty je regulácia produkcie inzulínu kľúčová.

Zjednodušene, ak chcete dosiahnuť pozitívnych výsledkov v uvedených oblastiach, produkciu inzulínu musíte mať pod kontrolou. Nie je dobré produkovať nadmerné množstvo inzulínu 24/7. Kompletné informácie o inzulíne nájdete v tomto článku.

Z hľadiska zvyšovania hladiny cukru v krvi a tým pádom aj z hľadiska produkcie inzulínu sú na tom jedlá obsahujúce múku a jedlá obsahujúce cukor približne rovnako.

#2 Intolerancie

Dôležitým kritériom pri výbere potravín by mali byť potravinové intolerancie. Ak je totiž potravina zdravá (napr. vajcia), ale Vy na ňu máte intoleranciu, jej konzumáciou si viac uškodíte, ako pomôžete.

Tu treba sledovať príznaky ako problémy s trávením (riedka stolica, nafúknuté brucho atď.), problémy s koncentráciou, kožné prejavy, bolesti hlavy atď. Všetko o intoleranciách nájdete v tomto článku.

Z hľadiska intolerancii je na tom múka horšie, pretože múka obsahuje lepok a intolerancia na lepok je jedna z najčastejších v súčasnej spoločnosti. Táto intolerancia spôsobuje množstvo problémov – nie len zdravotných, ale tak isto aj problémov s energiou, so spaľovaním tuku atď.

#3 Vitamínové, minerálové deficity a tráviaci trakt

Vitamínové a minerálové deficity je problém, ktorý sa týka každého z nás. Čím horšie stravovanie, tým vyššie tieto deficity sú. Zlé stravovanie poškodzuje (okrem iného) tráviaci trakt, ktorý potom nie je schopný absorbovať vitamíny a minerály, ktoré prijímate. A ak neprijímate žiadne doplnky výživy, tak ste deficitní automaticky, pretože zo stravy nedostanete v tomto smere takmer nič.

Z hľadiska vitamínových a minerálových deficitov sú na tom múka a cukor takmer rovnako. Viac by som sa tu prihovoril za cukor. Totiž vzhľadom na častú intoleranciu na lepok potom jedlá, ktoré obsahujú múku, poškodzujú tráviaci trakt oveľa viac a tým pádom je viac ovplyvnená aj absorpcia vitamínov a minerálov (aj z doplnkov). Rovnako platí menší plusový bod pre cukor aj z hľadiska zdravia tráviaceho traktu.

Najväčšia zrada je však v tom, že väčšina priemyselne spracovaných potravín obsahuje rovnako múku (alebo zdroj lepku) ako aj cukor. Takže tu ani nie je čo riešiť.

Ak sa však rozhodujete, či si dáte radšej pizzu alebo čokoládu, zvažujte Váš stav, Vaše problémy a Vaše ciele.

Ak napríklad tvrdo trénujete, ale po múke/lepku máte chuť prespať 2 dni, čokoláda (alebo teda cukor), bude lepšia voľba. Ak máte ale problém s manažmentom inzulínu (ukazovateľmi sú najmä tzv. madlá lásky – ukladanie tuku na bokoch), nie je optimálne ani jedno. Ak máte kožné problémy, vyradenie lepku je určite dobrý nápad atď.

Definitívny záver

Rád by som mal jednoznačnú odpoveď, ale nemám. Nie je možné definitívne povedať, čo je horšie, alebo čo je lepšie. Z hľadiska zdravia, premeny postavy a zvyšovania výkonu neodporúčam ani cukor ani múku/lepok.

Avšak som zástanca toho, že je nutné vedieť si občas užiť akékoľvek jedlo a netrápiť sa nad zbytočnými analýzami. Ak však chuť analyzovať máte, už viete aspoň 3 základné faktory, ktoré Váš výber môžu ovplyvniť.

Cesta, ktorú Vám odporúčam, je 90% času venovať sa správnemu stravovaniu, vytvoriť si z neho pevný návyk tak, aby sa stalo súčasťou Vášho životné štýlu a aby ste ho nevnímali ako obmedzovanie.

Tento spôsob krok za krokom aplikujem v stravovacej stratégii Progress Strategy, kde si nenásilnou cestou vybudujete návyk na správne stravovanie, ktoré Vám pomôže dosiahnuť Vaše ciele rovnako, ako stovkám mojich klientov pred Vami.

Následne si zvyšných 10% užite podľa vlastných predstáv, či už s múkou a cukrom, alebo bez. Týchto 10% Vašu snahu nezruinuje a pomôže Vám zbaviť sa pocitu, že už nikdy viac nemôžete „žiť“. Správne stravovanie totiž baví, ale zároveň prináša aj výsledky.

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.