• -

Prečo je výživa počas tréningu pre Vás takmer nevyhnutnosťou?

Category : Články

Objavte, prečo odporúčam používanie výživy počas tréningu a prečo ju beriem ako takmer nevyhnutnosť pre každého.

Stravovanie má obrovský význam pre Vaše ciele. Toto Vám už je určite jasné. Napokon, hovorili sme si o tom už veľakrát a mnohí z Vás to už na sebe aj cítia.

Po tréningový kokteil pomáha. Toto je už tiež zažitá pravda a dokonca aj nováčikovia v tréningu o tom už počuli.

Čo však s výživou počas tréningu? Nie je až taká známa, ale môže Vám pomôcť urýchliť cestu k Vašim cieľom. Dramaticky urýchliť...

Prečo?

Výživa počas tréningu

Keď som robil na mojom Instagrame v InstaStories anketu ohľadne tréningovej výživy, výsledky boli jasné. Zhruba polovica hlasujúcich tréningovú výživu používa a zhruba polovica nie.

To znamená, že cca 50% ľudí môže prostredníctvom tejto malej zmeny dosahovať oveľa lepšie a rýchlejšie výsledky.

Používanie správnej výživy počas tréningu (tréningová výživa) je skutočne „game changer“. Z vlastnej skúsenosti, ale aj zo skúsenosti so stovkami klientov, môžem povedať, že už aj pri konzervatívnom prístupe je možné cítiť obrovské rozdiely.

V čom?

Primárne v regenerácii. Ak ale cítite výraznú zmenu v regenerácii, cítite výraznú zmenu takmer všade. A najmä na Vašich výsledkoch. Ak dokážete lepšie zregenerovať tréning, môžete trénovať častejšie alebo môžete rýchlejšie napredovať.

Ak totiž nedokážete pridať každý tréning nejakú váhu na činku alebo nejaké to opakovanie, Vaša regenerácia nie je optimálna.

Samozrejme, Vašu regeneráciu netvorí iba tréningová výživa. Ide tu o komplex pozostávajúci z kvality Vášho spánku, z Vášho denného režimu, z Vášho celkového stravovania a zo správnej suplementácie.

Málokedy sa stretávam s prípadom, kedy sú všetky tieto parametre dokonalé. A tým pádom nie je dokonalá ani Vaša regenerácia. To vedie k nedokonalému progresu. A ten zase k nedokonalým výsledkom.

Ak sa preto neviete posunúť z miesta, či už v spaľovaní tuku alebo naberaní svalovej hmoty, odporúčam Vám urobiť si analýzu všetkých uvedených parametrov a zaviesť potrebné zmeny.

Existujú však aj veci, ktoré dokážu priniesť veľký efekt s relatívne minimálnym úsilím. Jednou z nich je zaraďovanie tréningovej výživy. Vodu počas tréningu pijete tak či tak. Takže si nebudete musieť zvykať na nič nové. To, že si do tejto vody primiešate tréningovú výživu Vám zaberie 30 sekúnd.

Málokedy získate taký výrazný efekt za 30 sekúnd práce na viac, ako pri tréningovej výžive. Ak trénujete 4x týždenne, sú to cca 2 minúty. Čo je smiešne v porovnaní s tým, čo Vám to prinesie.

Prečo výživa počas tréningu funguje?

Ako som spomenul, správna tréningová výživa pozitívne ovplyvňuje najmä regeneráciu. Po tréningovú, aj tréningovú.

Čo tým myslím?

Po tréningová regenerácia je jasná. Odtrénujete, idete domov a do ďalšieho tréningu máte určitý čas. Za tento čas Vaše telo regeneruje. Budovanie svalovej hmoty, spaľovanie tuku, regenerácia nervového systému, obnova glykogénových zásob atď. Ak všetko prebieha správne, Vy na ďalší tréning prídete silnejší a ak to príliš zjednoduším aj svalnatejší s menším pomerom tuku.

V ideálnom svete. V reálnom svete väčšinou všetky faktory neprebiehajú dokonale a preto sa môže stať, že sa na ďalšom tréningu namiesto o 5kg posuniete „iba“ o 1kg. Toto je stále ten lepší prípad.

Ak je však Vaša regenerácia narušená vo väčšom rozsahu, môže sa stať, že sa neposuniete vôbec, prípadne budete na tréningu a mimo tréningu viac unavení, podráždení a podobne. Dlhodobé narušenie regenerácie môže prerásť do preťaženia alebo pretrénovania.

Tréningovou regeneráciou myslím regeneráciu v rámci jednotlivých tréningov. Pretože regenerujete aj v rámci tréningu. Medzi sériami. Tu hrá regenerácia veľkú úlohu najmä v tom, ako dlho dokážete udržať Vašu výkonnosť počas tréningu.

V prípade použitia správnej tréningovej výživy tak dokážete urobiť viac opakovaní s väčšou váhou a unaviť sa menej alebo neskôr, pretože sa medzi sériami zotavíte rýchlejšie.

Inými slovami.

Predstavte si kúsok pôdy a to, že chcete postaviť dom. Toto je Vaše telo a Vaše výsledky pred tréningom. Dom sú Vaše želané výsledky (viac svalovej hmoty, viac sily alebo menej tuku). Počas tréningu do tejto pôdy vykopete jamu (poškodenie svalov, zaťaženie nervového systému atď.), ktorá má 1 meter.

Pri nedostatočnej regenerácii sa Vám podarí naplniť iba polovicu tejto jamy. Ste na tom horšie ako predtým. Naplnili ste iba pol metra jamy a základov domu ste sa ani nedotkli.

Pri normálnej regenerácii sa Vám podarí túto jamu naplniť celú. Ste na tom rovnako, ako predtým. Ani horšie, ale ani lepšie. Na stavbu základov domu Vám už nevyšla energia.

Pri dokonalej regenerácii sa Vám podarí túto jamu naplniť celú a ešte budete schopní na tomto mieste postaviť prvú úroveň základov. Pri ďalšom tréningu tak zrušíte základy, ale vykopete jamu, ktorá má iba 20cm do hĺbky a prostredníctvom dokonalej regenerácie sa dokážete nie len vrátiť k prvej úrovni základov, ale postavíte druhú úroveň. Pri ďalšom tréningu už nekopete jamu, ale zrušíte iba základy a prostredníctvom regenerácie ich postavíte naspäť a postavíte tretiu úroveň základov.

Pokračujete takto ďalej a čoskoro máte celý dom.

Áno, viem, že takto sa dom nestavia, ale predstavu máte. Prostredníctvom zlepšenia regenerácie tak viete rýchlejšie dosiahnuť svojich cieľov a nestojíte iba na mieste, prípadne sa nevraciate späť.

"Ako si zložím vlastnú tréningovú výživu?"

Je množstvo možností, ktoré je v rámci tréningovej výživy možné použiť. Tréningová výživa sa dá špecificky prispôsobiť cieľom, deficitom a potrebám každého jedinca.

Úplný základ, ktorý odporúčam každému sú aminokyseliny s rozvetveným reťazcom (BCAA) a elektrolyty.

Elektrolyty sú minerály, ktoré zabezpečujú v tele množstvo funkcii. Pre regeneráciu a tréning sú najdôležitejšie najmä správna funkcia buniek, správna funkcia nervového systému a svalových kontrakcii, zabezpečenie správnej rovnováhy vody v tele a medzi vonkajším a vnútorným priestorom buniek (čím viac vody vo vnútri buniek, tým lepší progres v naberaní svalovej hmoty a v spaľovaní tuku). Nedostatočná hydratácia počas tréningu môže viesť k subjektívnemu vnímaniu poklesu výkonu až o 70%.

BCAA pomáhajú najmä so zlepšením proteosyntézy (od ktorej závisí, koľko svalovej hmoty vytvoríte), so zlepšením spaľovania tuku, s hormonálnou rovnováhou počas intenzívneho tréningu, so zvyšovaním vytrvalosti a so znižovaním únavy, so znižovaním bolestivosti svalov po tréningu, s prevenciou katabolizmu (BCAA zvyšujú sekréciu inzulínu aj rastového hormónu), so zlepšením glukózovej tolerancie a inzulínovej senzitivity atď.

Najmä kvôli dôvodom uvedeným vyššie odporúčam ako základ každej tréningovej výživy, od ktorej očakávate, že Vás posunie ďalej, elektrolyty a BCAA.

Môj najobľúbenejší produkt je nemecký AminoElektrolytKomplex, ktorý obsahuje 6 druhov vysokokvalitných elektrolytov (bežne sú v produktoch 3 druhy), BCAA a tiež EAA (nemusíte kupovať zvlášť) a ktorý pomohol prelomiť stagnáciu už tisícom ľudí. Všetko v jednej krabičke, 1-3 odmerky do fľaše s vodou a odchod na tréning.

Ako som však spomenul na začiatku, regenerácia nie je iba o jednej veci. Zlepšenie regenerácie pozostáva z kompletnej zmeny životného štýlu. Zo zlepšenia spánku, z minimalizácie stresu, z odstránenia minerálových a vitamínových deficitov, ktoré Vás môžu stáť zdravie a zo zlepšenia stravovania tak, aby ste z neho mali radosť, ale výsledky zároveň.

Toto všetko sú piliere stravovacej stratégie Progress Strategy, v ktorej sa dozviete konkrétne tipy a postupy na to, aby ste mohli dosiahnuť Vaše ciele. Túto skratku už využili stovky ľudí. Pridáte sa k nim?

-Miroslav Provazník

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a vopred Vám ďakujem tiež za zdieľanie článku so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.