• -

Moje chyby v stravovaní

Category : Články

Aké chyby v stravovaní som na svojej ceste urobil? A ako môžu pomôcť práve Vám?

IMG_0476

Celý minulý týždeň som Vám prinášal po častiach môj príbeh. Mohli ste tak objaviť, ako som v roku 2004 začal, ktoré začiatočnícke zranenia som si v rokoch 2006 až 2010 vybudoval a ako som ich odstránil. A zároveň, aká pasca na mňa čakala v roku 2012 ako na pomerne skúseného v tréningu.

Chcel by som sa s Vami podeliť ešte o jednu oblasť, kde som spravil tých chýb asi viac ako tých v tréningu. Stravovanie.

Ak si pamätáte, moje prvé potréningové jedlo boli toasty s Nutellou. To bol rok 2004. Ako som sa stravoval predtým? No, nič moc. Osobne som nikdy nemal veľký apetít a pochopenie pre prejedanie sa. Dokonca mi od určitého bodu nechutili ani sladkosti a zároveň som nikdy nemal rád zákusky. Mal som ale v obľube chipsy, hranolky a pečivo.

Posuňme sa ale do roku 2004, keď som začal trénovať. Po mojom výdatnom potréningovom jedle a následnej svalovici, ktorá trvala asi týždeň, som sa rozhodol, že si naštudujem niečo o stravovaní pre naberanie svalovej hmoty.

Začal som teda skúmať na Slovensku dostupné zdroje, ktoré sa zaoberali stravovaním kulturistov. Narazil som na pár spoločných vecí, ktoré sa objavovali v každom článku, alebo v každej rade o stravovaní.

Všeobecné odporúčanie bolo zaraďovať veľa bielkovín, málo tuku a veľa sacharidov. Táto informácia ma celkom rozosmutnila, pretože som mal (a stále mám) problém jesť veľké prílohy. Moja sacharidová stránka tak bola zjavne ohrozená.

Čo by ale človek túžiaci po svaloch neurobil pre výsledky, však? Za podpory rodičov som sa teda preorientoval na „kulturistickú stravu“.

Jej základom bolo to, že som začal jesť 2x denne kuracie mäso a k tomu prílohu. Muselo to byť kuracie, pretože všade sa písalo o nevyhnutnosti jesť mäso bez tuku. Príloha musela byť pochopiteľne veľká. Okrem toho som večer pred spaním začal zaraďovať 250g tvarohu a 500ml mlieka. Dochutením bolo väčšinou kakao s cukrom, prípadne sladené mlieko.

K týmto dobrotám som si na raňajky väčšinou doprial jogurt a na desiatu v škole som mal rožky, ktoré som neskôr vymenil za celozrnné.

„Aké to malo následky? Pribral si nejaké svaly?“

Začnem od konca. Áno, svaly som pribral. Dokonca sa nemôžem sťažovať na nedostatok nárastu váhy. Pribral som približne 20kg a percento podkožného tuku zostalo takmer rovnaké. Samozrejme, vo svojich cca 16-tich rokoch som si predstavoval rýchlejší nárast hmotnosti a videl som sa ako 100kg jedinca v dobe, keď dosiahnem 18 rokov. Nebudeme sa však klamať, ak by som zvolil vhodnejšiu stratégiu, mohol som mať výsledky lepšie a hlavne, mohol som sa cítiť inak.

Ako som sa cítil? Na hovno. Bez srandy...

To, že som musel do seba tlačiť 2x denne štvrť kila kuracích pŕs a k tomu hnusnú prílohu mi prekážalo čím ďalej, tým viac. Do jedla som sa vždy nútil a ak náhodou moja príloha nedosiahla veľkosti mojej hlavy, bol som smutný, že nerobím maximum pre svoj nárast svalovej hmoty.

To, že som jedol suché mäso 2x denne, celý týždeň a že mi dochádzali nápady na jeho prípravu, bola ďalšia vec. Keďže som si prečítal, že ľudia, ktorí chcú pribrať, môžu jesť aj zmrzlinu, hranolky a čo najviac kalórii a najmä, že sa majú vyhýbať zelenine, lebo sú to prázdne kalórie, začal som do stravy zaraďovať aj tieto potraviny a zeleninu som odmietal.

Keďže my už sme teraz vzdelaní, vieme, čo spôsobuje cukor a prečo som sa cítil zle. Svaly ma boleli, pretože som neregeneroval na optimálnej úrovni, psychicky som bol otrávený z toho, že musím stále niečo jesť. Na psychickej pohode mi nepridávali ani účinky cukru, ktorý ovplyvňuje aj funkcie mozgu. Keď k tomu pridáme to, že som bol intolerantný na mlieko a pil som ho denne až liter a hranolky plné trans tukov, čudujem sa vôbec, že som to prežil.

Všetka táto moja snaha napratať do seba extrémne množstvá jedla vyústila niekedy v roku 2008 do zdravotných komplikácii. Nechcem Vás zbytočne zaťažovať podrobnosťami, ale základom bolo to, že mi bolo každé ráno, počas celého roka zle a ani lekári nevedeli prísť na to, prečo.

Po vyradení určitých potravín a zaradení tráviacich enzýmov sa môj stav zlepšil. Ja som mal ale o 7kg menej a cítil som sa stratený.

Moja strava ale ani potom nebola ideálna. Stále som raňajkoval cereálie a doprial si chipsy alebo hranolky. Nejedol som však už tvaroh a postupne som prestal piť mlieko. Výsledky sa pomaly dostavovali, ale postavou som na tom nebol stále podľa mojich predstáv.

Stále mi vŕtalo v hlave to, že musí byť nejaký iný spôsob, ako sa stravovať.

Zlom prišiel niekedy koncom roku 2012, kedy som sa hlbšie začal zaujímať aj o zahraničné a vedecké poznatky z oblasti stravovania. Rozšíril som si obzory ohľadne pre telo nevyhnutných látok, funkcii orgánov v ľudskom tele a ako sú ovplyvňované procesy v organizme tým, čo jeme, alebo nejeme.

Začal som zaraďovať viac zeleniny a dbal som na kvalitu potravín. Spomínam si na situáciu, keď som si po rokoch kuracích pŕs dal pečené bravčové mäso, ktoré bolo tučné. Takmer okamžite som cítil príval energie a zväčšenie libida. Takú dôležitú funkciu majú tuky v našej strave.

Ako je to teraz?

Momentálne sa sústredím na to, aby ma stravovanie čo najviac bavilo. Nejem 2x denne kuracie mäso a každú hodinu cez prestávku v škole rožok s niečím. Dopĺňam pre telo podstatné a nevyhnutné látky a v stravovaní sa sústredím na tie potraviny, ktoré dodávajú telu vitalitu a zabezpečujú riadne fungovanie všetkých procesov.

Vyhýbam sa potravinám, na ktoré som intolerantný a zmieril som sa s tým, že môj organizmus nie je nastavený na enormné porcie príloh. Aby som bol úprimný, je pravda, že nenaberám svaly na optimálnej úrovni, pretože pri mojom tréningovom nasadení a percente podkožného tuku, sú veľké prílohy potrebné, ale zmieril som sa s tým. Mám aj tak iné ciele, ako to, aby som bol najsvalnatejší.

Aké ponaučenie si z môjho príbehu zobrať?

Neverte všeobecne odporúčaným radám. Ak Vám napríklad niekto povie, že tuku sa treba vyhýbať, poďakujte mu a o stravovaní sa s ním už nikdy nebavte. Ak Vám ide o naberanie svalovej hmoty, nepchajte do seba tony jedla v nádeji, že čím viac, tým lepšie. Sústreďte sa na potraviny, ktoré vyvolávajú potrebné hormonálne prostredie v organizme a nekompromitujú základné funkcie organizmu.

Môžete tak jesť 4 pizze denne, ale ak ste intolerantní na lepok, NIKDY nebudete naberať svalovú hmotu dlhodobo, pretože prijímanie potravín, na ktoré ste intolerantní, telo stresuje. A vystresované telo sa bráni naberaniu svalovej hmoty.

Ak chcete byť čo najzdravší a počúvate rady vegetariánov, ktorí sú deficitní snáď vo všetkých mineráloch, vykašlite sa na to. Sústreďte sa na dodávanie potrebných minerálov, bez ktorých telo nemôže fungovať.

Najdôležitejšou súčasťou stravovania je to, že Vás stravovanie musí baviť. Nemyslím tým, že máte jesť kilo čokolády, pretože Vás to baví. Myslím tým to, že máte jesť zdravé potraviny a vytvárať z nich chutné varianty. Zdravá strava totiž nepozostáva iba zo suchého mäsa na vode a hnedej ryže. Zdravá strava je naopak veľmi pestrá a chutná.

Obmedzte cukor a trans tuky, ktoré sú súčasťou priemyselne spracovaných potravín. Odmenou Vám bude lepšie fungovanie mozgu, menej bolestí kĺbov a zlepšenie celkovej vitality.

Toto všetko je iba zlomok princípov, ktoré som zahrnul do Progress Strategy - stratégie, ktorá je teraz prístupná aj Vám.. Ak sa chcete pridať k ľuďom, ktorých zdravé stravovanie baví, užívajú si ho a prináša im vytúžené výsledky, ste vítaní.

Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.

V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu. svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly svaly